Pitäisi tehdä mökille raput rinteeseen,pituus noin 4m,leveys noin 1m,kaltevuus jotain 10 astetta.Kokemuksia,ajatuksia,vinkkejä ..?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.09.2011 - 08:10

Siinä on joka lähtöön: www.google.fi/search?hl=fi&a...mp;bih=862

( 2 x nousu + etenemä = 630. Tähän sopiva toleranssi on +10, -30. )

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.09.2011 - 09:27

Helpot ja komeat terassinportaat

Ikivanhoja työohjeita noudattaen voi rakentaa vähin materiaalein hyvät portaat. Näytämme, miten rakennat tummasta kovapuusta komeat portaat.

Uusi, tummista terassilaudoista tehty terassi levittäytyy näyttävän näköisenä korkealle kumpuilevan rinteen päälle. Yhdistämme terassin 140 cm alempana olevaan nurmikkoon. Portaat rakennetaan samasta kovapuusta ja ruuvinreiät viimeistellään tiikistä tehdyin puutulpin. Eli työstämme hienot, mutta helppotekoiset klassiset puuportaat. Portaat on yläpäästä kiinnitetty terassin runkoon, alhaalla ne on sijoitettu muutamalle tukevalle laatalla. Reisilankkuihin on käytetty mahdollisimman vähän puutavaraa. Pienet kolmiot, jotka reisilankuista sahataan, käännetään ja uusiokäytetään, ja näin askelmista saadaan sahattuja lovia leveämmät. 23 cm leveiden askelmien alle riittää 15 cm leveät reisilankut. Ennen kuin rakentaminen voidaan aloittaa, pitää selvittää tarvittavien askelmien määrä, niiden leveys ja portaiden jyrkkyys. Portaista tulee helposti epämukavat ja hankalat kulkea, mutta onneksi niistä voi samalla vaivalla tehdä myös luonnolliset ja turvalliset. Noudatamme rakentamisessa askelmien syvyyden ja korkeuden suhteen klassista askelkaavaa ja muutamia muita perinteisiä ohjeita. Nämä ohjeet ovat aivan yhtä käyttökelpoiset, vaikka portaat päätettäisiin rakentaa painekyllästetystä puusta tai jostakin muusta puusta eksoottisen kovapuun sijaan.

www.juvirak.fi/images/terass...at_004.jpg

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 11:37

www.jussi-portaat.fi/?gclid=...zAodqGF6fw

tässä yksi vielä lisää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 12:41

Minä sahautin muutaman sähköpaalun halki ja niistä sopivan leveät pätkät askelmiksi.
Nämä sitten ruuvasin kahteen pitkäksi jättämääni isoilla ruuveilla kahteen pitkäksi jättämääni puoliskaan.
Kestävät varmasti muutaman sukupolven.
Sahuri tosin vannoi, että ei koskaan enää sahaa sähköpaaluja, ei edes uusia ja tuoreita.

Tuossa yllä onkin jo paljon kuvia rappusista. Valinnanvaraa löytyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 18:39

Pitkät juoksut (2*4 tai 4*4) vahvasti kiinni ja rinnettä pitkin ylös. Sitten vaikka pahvista, vanerista tai laudasta muutama kevytrakenteinen kokeiluaskelma.

Alkelman syvyys n. 25-30 cm ja korkeus n. 15 cm.

Silmä kyllä kertoo miten varsinaiset askelmat laitetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 01:04

Onko Googlen löydöksistä mitään lisäapua ?
www.google.fi/search?q=porta...=firefox-a

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 13:54

Ei muuta kuin rautakauppaan ja kyllästettyä lautaa ostamaan. Tee pohjatyöt huolellisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.09.2011 - 20:44

Pitkospuut kanalan tyyliin. Poikkipuita jalansijaa varten.