Mitkä on ne ammatit, joista pääsee eläkkeelle aikaisin? Kerro 3 esimerkkiä!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.09.2011 - 22:58

Kansanedustajat, kansa päättää eläkkeelle pääsyn.
Armeijan lentäjät pääsevät nykykäytännön mukaan eläkkeelle 50-vuotiaina ja enemmistö upseereista 55-vuotiaina.
Kenraalien on määrä tehdä töitä 60-vuotiaaksi saakka ja puolustusvoimien komentajan aina 63-vuotiaaksi asti.
Eläkkeelle jäämisen keski-ikä on Suomessa 59 vuotta. Wiki.
Näköjään lentäjienkin eläkeikä on 65 vuotta joten ei selaisia ammatteja olekkaan.
Tosin Suomen johtava lentoyhtiö potkii lentäjänsä eläkkeele jo 55-60 vuotiaina. Lääkäri voi heittää ulos aiemminkin siitä hommasta.

Lähteet:
www.keva.fi/fi/elakkeet/amma...fault.aspx

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille vastaajille : )

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.09.2011 - 23:20

Valtion eläkelain piirissä on ammattiryhmiä, joilla oli aiemmin säädetty erityinen ammatillinen eläkeikä, mm. poliisit, vanginvartijat ja peruskoulunopettajat. Ammatilliset eläkeiät kumottiin vuonna 1989, mutta pitkän siirtymäkauden vuoksi ammatillisen eläkeiän valinnut voi edelleen jäädä vanhuuseläkkeelle valitsemassaan eläkeiässä.

Vanhuuseläkkeen voi saada joissakin tilanteissa myös eläkeikää saavuttamatta. Tällaisia eläkeikää alempia eroamisikiä on säädetty esimerkiksi puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen sotilasammateissa toimiville.

Valtioneuvoston jäsenten (ministerien) ja kansanedustajien eläketurvasta on säädetty erilliset lait. Koska nämä tehtävät eivät ole täysin verrattavissa virka- tai työsuhteeseen, myös eläketurva poikkeaa oleellisesti muusta työeläketurvasta.

Mielestäni asiaa olisi hyvä käsitellä myös hieman toisesta näkökulmasta.
Katsohan; maamme asukasluku on noin 5,1 miljoonaa, joista 2,2 miljoonaa on eläkkeellä. Jäljelle jää 2,9 miljoonaa, joiden pitää tehdä työtä.

Maassaamme on 1,8 miljoonaa koulutettavaa, joten jää 1,1 miljonaa, joiden on tehtävä työ.

Erilaisissa hallinnollisissa tehtävissä on 660 000 henkilöä, joten jää 440 000, joiden pitää tehdä työ.

Armeijan palveluksessa on 93 000 henkilöä, joten jää 347 000, joiden on tehtävä työ.

Työttömänä on 300 000 henkilöä, joten jää 47 000, joiden on tehtävä työ.

Sairaaloissa on hoidettavana 43 000 henkilöä, joten jää 4000 henkilöä, joiden on tehtävä työ.

Maamme vankiloihin on suljettuna 3998 henkilöä, joten jää vain kaksi henkilöä, joiden on tehtävä työ, Sinä ja minä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2011 - 23:38

Tilastoilla kikkailemalla saa aina minkä tahansa "vedenpitävän" tuloksen, kuten tuossa onttopohjaoy valaisevassa esimerkissä.
Kreikassa on toisin:
Myös eläke järjestelmä on poikkeuksellinen, kreikassa pääsee eläkkeelle 37 vuoden työrupeaman jälkeen , lisäksi siellä on määritelty satoja ammatteja niin vaarallisiksi joissa eläkeikää on laskettu jopa 50 vuoteen , kyseisiä ovat mm radio ja tv toimittajat (mikrofoneista voi saada baktereja), tai esim kampaajat (hiustenhoidossa käyttetään kemikaleja).

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 20.09.2011 - 05:02

kansanedustaja voi päästä "eläkkeelle" 22 vuotiaana, jotkut väestöryhmät paasevät kohtuu aikaisin eläkkeelle riippumatta siitä maistuuko työ vai ei ;) sairaseläkkeelle voi päästä mistä tahansa ammatista aikaisin, hyvin menestynyt yrittäjä voi jäädä eläkkeelle milloin vain haluaa. urheilijalla ura loppuu suhteellisen aikaisin, mutta taitaa olla vain nuo muutamat kiekkoilijat jotka voivat jäädä halutessaan eläkkeelle heti uran päätyttyä ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2011 - 06:48

Taitaa jäädä eläkeikä haaveeksi ainakin meikäläisellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2011 - 08:11

Ammateista en tiedä, mutta jotkut vähemmistöryhmät pääsevät eläkkeelle ennen kuin lapsilisä loppuu.
Nämä nuoret eläkeläiset ajavat myös sosiaalitoimiston kalleimmilla autoilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2011 - 08:54

Työurat pitenee ja eläkeläiset vähenee muualla kuin johtoportaassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2011 - 09:42

Ainakin armeijan työntekijät, tuttavani pääsee 52 vuotiaana eläkkeelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2011 - 10:40

Suomessa eräistä puolustusvoimien ammateista pääsee eläkkeelle varhemmin kuin yleinen eläköitymisikä on.
Kreikassa on onnistunut pääsemään eläkkeelle jo noin nelikymmpisenä eikä ihme että maa on konkurssissa (käytännössä).

Lisätty: 23.09.2011 - 12:45

Hoitsut pääsivät ainakin ennen eläkkeelle suhteellisen varhain, oli jokin eläkevalinta silloin. Opettajat kuusikymppisenä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2011 - 11:35

Armeija, lentäjät tässä pari, ei kovin paljon kai enää muita, paitsi tietty kansanedustajat, jotka kahden kauden jälkeen saavat eläkkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2011 - 12:36

Balettitanssijat, lentäjät ja kapiaiset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2011 - 12:51

Armeijan kapiaiset ja poliiseilläkin nuo virkavuodet...

Lisätty: 20.09.2011 - 12:52

unohdin kolmannen palomiehet vielä listaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2011 - 13:41

Lentäjät,laivassa työtätekevät,eduskunta työstä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2011 - 16:12

Armeijan työntekijät, merivartijat, lentäjät + eduskunnasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2011 - 19:38

Armeijan kapiaiset, kansanedustajat, lentäjät

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.09.2011 - 23:53

Ammateita mainitessani: lentäjä, armeijan joku korkea-arvoinen sekä kansanedustaja