Hupsista, naapuri toi juuri kaksi jänistä valmiiksi paloiteltuna joten miten tulisi paras paisti?

Viimeksi olen tehnyt jänispaistia yli 10 vuotta sitten...

Avainsanat: jänis paisti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.09.2011 - 09:40

Marinoitu jäniksen filee

kaksi jäniksen satulaa

1 iso porkkana

1 iso sipuli

pala juuriselleriä

laakerinlehti

3 kokonaista neilikkaa

1 tl viherpippurirouhetta

5 dl hyvää punaviiniä

Ota ensimmäisenä päivänä kaksi jäniksen satulaa fileineen ja tee marinadi. Yhdistä kuutioidut juurekset punaviiniin ja kaada mausteiden kanssa vahvaan marinointipussiin tai astiaan. Pane satuloista erotetut fileet pussiin viileään vuorokaudeksi.

Seuraavana päivänä ota fileet marinadista ja kuivaa hyvin. Leikkaa satulan luut irti. Mausta kuivat huoneenlämpöiset jäniksenfileet suolalla ja pippurilla. Ruskista reilussa voissa koko ajan liikkeellä pitäen. Nosta liedeltä ja anna hautua kannen alla noin 5 minuuttia.

Leikkaa vasta vetäytyneet fileet viistosti ja nostele annoksiksi lämmitetyille lautasille. Tarjoa jäniksen rinnalla perunalisäkettä kauden kasviksia.

Kastike:

4 dl keitettyä lihalientä

4 rkl madeiraa

3 rkl herukkahyytelöä

0,5 tl inkiväärijauhoa

loraus soijakastiketta

tummaa kastikesuurusta

paista sieniä ja laita niitä kastikkeeseen mukaan

sokeria

Leikkaa satulan luut pieniksi ja ruskista pannulla. Siivilöi juurekset marinadista ja ruskista ne luiden kera pehmeäksi. Lisää marinadiin vettä ja anna kiehua hiljalleen reilu puoli tuntia. Siivilöi liemi ja keitä lientä kokoon desin verran.

Mausta marinadista keittämäsi lihaliemi. Säädä tarvittaessa sokerilla Madeiran rakentama happotaso sopivaksi soijan tuomalle suolalle.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.09.2011 - 09:48

Olen aina laittanut savipataan mausteiden ja juuresten kera.Hyvää on tullut :) Keralle perunamuusia ja jotakin marjahyytelöä.NAM! Tosin meitin Jänekselle en asiasta kerro...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 10:01

www.kotikokki.net/reseptit/n...nispaisti/

tässä yksi resepti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 10:31

Kyllä tulee hyvää kun laittaa uuniin pitkäksi aikaa ja silavaa siine päälle.Siskoni valmista aina jänistä uunissa oli maukasta, sanoi että silavaa tarttee .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 10:47

Niinkuin vastauksista ilmenee, parasta tulee uunissa ja tarpeeksi kauan haudutettuna miedohkolla lämmöllä. Ei kun syömään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 11:48

Uunissa pitkään hauduttaen, sen harvan kerran kun meillä on jänis pataan asti saatu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 12:37

äitini laittoi rasvaista possunkylkeä paistin ylle kun uunissa sen valmisti. tulipas herkullista.
itse en ole koskaan jänistä kiinni saanut että olisin siitä paistia valmistanut.
Isäni harrasti metsästystä, milloin oli hirveä, sorsaa, teertä, jänistä tai muuta metsän riistaa, jota ei lapsena osannut arvostaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 14:52

En söisi pupujussia vaikka maksettaisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 15:18

Uuniin vaan ja väliin muutamia pekonosiivuja. Mausteita maun mukaan.
Itse tirautan jonkin verran puhaviiniä puolisen tuntia ennen valmistumista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 20:36

Jos minulle tuotaisiin tuollainen tuliainen, menisi kyllä sormi suuhun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 21:43

En ole koskaan jänistä pataan laittanut..Ihan herkullisia ohjeita sait..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.09.2011 - 00:07

Itse tykkään riistan mausta, joten paistan ensin palat pannulla, maustan suolalla ja pippurilla ja sitten laitan painekattilaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.09.2011 - 07:11

En ole jänistä koskaan laittanut.