Olen lähdössä pitkästä aikaa ulkomaille lentokoneella. Mitkä ovat uusia matkustussääntöjä käsimatkatavaroille?

Olen kuullut joistain muovipussisäännöistä, meikit ja tupakansytyttimet eri pusseihin, pitääkö paikkansa? Onko edes mitään pusseja? Saako hiuslakkaa viedä käsilaukussa? ym. ym.

Lisätty: 24.10.2008 - 20:05

Kiitos maarit3, tota ei ole kerrottu missään.

Avainsanat: lentokone matkatavarat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.10.2008 - 19:34

täytettäviä tupakansytyttimiä ei saa olla käsimatkatavaroissa, ainoastaan kertakäyttöinen.
kokemusta on.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.10.2008 - 17:55

Säännöt tuntuvat elävän maailmantilanteen mukaan. Uusimmat tiedot löytyvät varmasti Finnairin nettisivuilta. Kannattaa aloittaa sieltä.
Hyvää matkaa !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2008 - 17:56

www.finnair.fi/finnaircom/wp...82X0tfM1VP

www.finnair.fi/finnaircom/wp...Lzu1dE!/#1

Finnairin sivuilta ainakin löytyy aika kattava selvitys mitä saa ja mitä ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2008 - 19:11

olen kuullut huhua semmoisesta periaatteestä että tavarat pitää mahduttaa tiettyyn pussiin suositten pientä hiuslakkaa että mahtuu jos saa edes viedä koneeseen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2008 - 19:25

Eri lentoyhtiöillä ja eri lentokentillä on vähän vaihtelevia tulkintoja näistä 'uusista' turvasäännöistä, joten kannattaa tarkistaa sieltä missä meinaa kulkea.

Yleisohje joka kuitenkin pätee joka puolella on ettei käsitavaroissa saa olla nesteitä enempää kuin mitä mahtuu litran pussiin, eikä yksittäinen nestepakkaus saa olla suurempi kuin 100 ml. Tämä on hyvä huomioida esimerkiksi tukkalakkojen pikkupullo on aika usein 150 ml, eikä mene läpi. Sinne matkalaukkuun sitten voi pistaa kyllä vaikka litran kynsilakat jos sellaisia tarvitsee.

Lisätty: 24.10.2008 - 22:20

no nyt muistui, että on sellainenkin kokemus sytkäristä, ei minkäänlaista käsimatkavaraan, taskussa sai olla 1 kpl

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2008 - 08:32

Katso Ilmailuhallinnon sivuilta, taitaa löytyä myös Finnairin sivuilta. Nesteitä koskee tarkat säännöt, siis käsimatkatavaroissa ja teräaseita ei saa myökään.