Mitä särkyjä teillä on ja onko tukkittu, oletteko saaneet lääkäristä apua.

Olen siitä onnellinen että ei pahempia kipuja ole selässäni juuri nyt. Tulee välillä sellainen hermosärky tuolta selän alaosasta. Siellä on jotain, mikä näky tavallisessa röntgenkuvassakin.
Uiminen vahvistanut sitä .Lempeällä harjoittelulla saanut kipua pois.En ota lääkettä.Tänäänkin uin 1500m

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.09.2011 - 23:03

Sairaskertomuksia on parin sentin pinkkoja kolmessa, neljässä sairaalassa, joten vähän liian pitkä tarina tässä kerrattavaksi.
Selän osalta paras lääke oli ensin puukko ja sen jälkeen aika.
Olet toiminut ihan oikein. Liikaa rasitusta kannattaa kuitenkin välttää. Paikallaan seisomominen on pahinta myrkkyä. Ennemmin hakkaan vaikka halkoja.
Nyt oma tilanteeni on olosuhteisiin nähden hyvä, enkä juuri syö särkylääkkeitä.
Jos hermosärky meinaa repiä hermot, otan pari Panacod poretablettia ja yleensä kipu loppuu kuin seinään, ainakin hetkeksi. Sama lääke kapselina ei auta yhtään, koska imeytyy aivan liian hitaasti.

Sinä itse tiedät, mitä selkäsi kestää, ei lääkäri. Toimi siis kuin itse parhaaksi näet.

Kysyjän kommentti

Kiitoss kaikille,

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.09.2011 - 23:30

Minulla on kovat kivut selässäni, hermosärkyä, on rinta sekä niskarangassa enää 50 % jäljellä selkäydinkanavaa ja lisäksi monta välilevytyrää ja madaltumia alaselässä, ihme että edes pystyn kävelemään, minulla on isoissa nivelissä nivelrikkoa, olkapäät, polvet ja lisäksi olkapäässä oikealla puolella on kiertäjäkalvosinoireyhtymä, on repeämä siellä, lisäksi verisuonikasvain päässä, onneksi on laskimosuonessa, fibromyalgiaa olen sairastanut 25 vuotta on diagnosoitu, isovarpaan tyvinivel rappeutunut niin pahoin että kävely on kivuliasta ja rajoittaa elämää, minua ei voida leikata, on liian suuri riski nukuttaa, astmaa olen sairastanut 15 vuotta, ja sitten minulla on kämmenissäni harvinainen ihosairaus, ei voiteet auta mitään siiihen, minulla on yötäpäivää pumpulikäsineet käsissäni ja kumihanskoja joudun käyttämään jos vedellä jotain teen, ja pihahommissa ym. Ja lääkkeitä olen kokeillut kymmeniä erilaisia, ja joka vaivaan pitäisi niitä ottaa, ei polvivaivaan tehoa sama lääke kuin selkään jne. Tein kesäkuussa radikaalin ratkaisun ja jätin keskushermostoon vaikuttavat tabut pois ja muita särkylääkkeitä myös, nyt minulla on lähinnä luonnosta otettujen aineiden lääkkeitä, ja virosta saan kipulaastareita, ja illalla otan Triptyylin vaan lisäksi ja tosi kovaan kipuun otan Tramadin lääkkeen. Olen oppinut aika hyvin elämään jatkuva kipu seuranani, on hiipien tullut seuraani, jos nämä kivut olisi yhtäkkiä tulleet niin olisin lopettanut itseni, en kestäisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 07:26

Kipuja on selässä,niskassa,jaloissa ja lisäksi tämä fipromyalgia joskus erittäin kivulias,mutta yritän pärjätä tavallisilla särkylääkkeillä.Ihan pieneen kipuun en ota mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 07:57

Selässä oleva kipu on välillä tosi tuskallista ja välleen se on kokonaan pois. Minun pahin juttuni on tämä nivelrikko joka ei parane koskaan, pahenee vain. Yöksi otan kipulääkkeen ja muuten koetan tuskailla päivän kerrallaan. En ole särkylääkkeiden syöjä, mutta joskus joutuu hakemaan kipupiikin terkkarista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 08:30

" mikä ristus ny o ku justihi ny ei aharista ei särie eikä porota paikkoja"
- vaan oikeasti on iän tuomaa patinaa, ja milloin mistäkin kolottaa ja riipoo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 10:19

Mulla ei oo iän tuomaa patinaa. Isot nivelet ja selkä pahimmat. Ja niistä joitakin johdannais vaivoja. Tutkittu on, mutta vielä ei mitään aiheuttajaa ole löydetty. Lääkkeistä on vaan vähän apua, enemmän haittaa. Yritän pinnistellä ilman lääkkeitä mahdollisimman paljon. Ja liikuntaa yritän harrastaa aina kun kivut sen sallivat. prkl kun vielä olis nuori ja voimissaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 10:28

Ikääni nähden olen kyllä melkoisen hyvässä kunnossa, vuosiin en ole lääkärin vastaanotolla käynyt. Joskus kymmenisen vuotta sitten selkä kramppasi kaatumisen jälkeen, mutta siihenkin oivan avun sain työfysioterapeutilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 11:12

Onhan niitä kertomuksia. Mitä niitä murehtimaan. Antaa hevosen murehtia, koska sillä on suurempi pää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 12:04

Kun on ehtinyt kultaiseen keski-ikään niin onhan sitä tullut koetuksi jos millaisa kolotuksia ja särkyjä, rampatuksi useamman kerran eri alojen lääkärien luona mutta onnekseni voin sanoa, että tälläerää minua ei vaivaa isommin muu kuin nuo ikiaikaiset kaverini atoopinen ihottuma ja siitepölyallergia. Nekin pysyvät tehokkailla lääkkeillä suhteellisen hyvässä kurissa jotenka elämässä ei ole suuremmin valittamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 13:33

Eilen olin magneettikuvauksissa olkapää kivun takia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 13:47

Tuo jalka joka leikattiin oikein vuonna 2000 on nyt alkanut temppuilemaan, tuli juuri isännälle sanottua että pitäisi varmaan näyttämään mennä ja kuvata koko koipi...
Silloin sahattiin sääriluu poikki ja polven jänne upotettiin jotenkin väliin, ja nyt jopa näkyy joku luu törröttävän..
Mutta ei mitää enempää kipua aiheuta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 15:36

Ei oo mittään...mutta kovasti kyllä taistelen, ettei tuliskaan. Syön yliannoksia D-vitamiinia päivittäin, siinä on taikaa luille ja nivelille. Näin uskon. Vaikka olen jo eläkkeellä, jaksan silti vielä käydä töissäkin, nytkin viiden viikon pesti menossa. Flunssia ei ole ollut moneen vuoteen. Viikonloppuisin on usein lastenlasten hoivaamista, väsyttävää sekin on, mutta kipeäksi en ole silti tullut, ainakaan vielä. En liiku enkä urheile, olisiko siinä syy?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 20:38

Pahemmilta säryiltä olen välttynyt. Tukkeutunut rannekanava aikoinaan vaati tuhdimmat pillerit, muuten menty käsikauppalääkkeillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 22:57

Nykyään ei kyllä särkyjä ole..mistä saan olla todella kiitollinen..Nuorempani oli noita selkävaivoja,mutta olen ne saanut pidettyä pois..kuntosalin ja uimisen avulla..
Mieheni potee meidän perheen säryt..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.09.2011 - 22:02

Särkyjä on monestakin syystä, mutta avun saanti on hieman hankalaa. Olen lääkeaineallerginen, joten ei ihan mitä vain voi määrätä. Kärsi ruumis, olet sinä iloinnutkin - periaatteella on pakko porskuttaa eteenpäin.