Mistä tulee lyhenne heteka?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.09.2011 - 21:45

Helsingin Teräshuonekalutehdas Oy

Veikkaanpa, että hetekassa on moni suomalainen saanut alkunsa ja aikamonion sellaisessa nukuttuaan saanut selkänsä kipeäksi.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.09.2011 - 15:33

Helsingin Teräshuonekalutehdas Oy

Lisätty: 05.09.2011 - 16:29

Minulla oli tällainen; www.ruosteinen.com/hylatyt-p...-graffiti/
En kyllä muista, että siinä olisi ollut oikein jousetkin? Ehkä niitä ei sieltä olkipatjan alta tullut tarkemmin tutkittua?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2011 - 16:20

Olen nukkunut hetekassa, vallan mainio sänky, mutta vanhana todella onneton. Meillä on vieläkin osia heteksta, yläosa pihalla ruostumassa matonpesun jäljiltä, ja alaosa vielä sisällä vanhassa talossa. Ehkä otamme sen vielä joskus käyttöön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2011 - 16:33

Kotonani oli hetekoita. Se oli siitä kiva että sai levittää alaosan ja nostaa rinnalle ylös. Petivaatteet oli piilossa kun laski alas ja työnsi sisälle. Sänky oli taasen kapempi.
Vanha heteka pilasi selän. Siinä oli sellainen pohja joka venyi vanhetessa jäi kuopalle.Mulla täällä 2 hetekaa vieläkin tuuletustelineenä.Kova sana heteka oli 50luvulla.Joka talossa. Kauppa kävi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2011 - 17:04

Helsingin teräshuonekalu on mökkimme seinustalla tamppaustelineenä.Tänään juuri pesin siinä yläkerran ikkunat.Sopivalla korkeudella selälle. Hetekassa on saranat,että saa sen nostettua sivuttain,kun ei käytä sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2011 - 17:05

Firman nimen sanoista ensimmäiset tavut ja myöhemmin firman nimi oli myös Heteka Oy.
Helsingin Teräshonekalutehdas alkoi hetekan valmistuksen 1932 ja niitä valmistettiin liki 2 milj. kpl vuoteen 1964 jolloin tuotanto loppui.

Olin vuonna 1963 Hetekalla töissä Hgin Vallilassa (koemakaajana)?
(työtodistus on.)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2011 - 17:50

Helsingin Teräshonekalutehdas

noin 10 vuotta sitten myin tällaisen kirppiksellä oli kuin uusi, ei koskaan käytetty...
Ja nukkunut olen lapsena todella usein Hetekassa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2011 - 19:37

Helsingin Teräshuonekalutehdas eli Heteka Oy, 50-luvulla sellaisessa olen uinahdellut mummolassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2011 - 20:31

Hetekoita oli lapsuudenkodissani, ei kaikkein paras nukkumapaikka selälle.

Heteka on teräksinen joustinsänky. Sana "heteka" on alun perin ollut tuotemerkki ja lyhenne sänkytyypin alkuperäisen valmistajan Helsingin Teräshuonekalutehdas Oy:n, Heteka Oy:n nimestä, mutta on myöhemmin muuttunut yleisnimeksi, joka kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Heteka

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2011 - 22:10

heteka = helppo tehdä kaato:-D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2011 - 04:15

En tiedä mistä tulee, mutta tuolla vintillä niitä on vino pino.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.09.2011 - 21:19

Ai miten sänky olikin nukkua silloin lapsuudessa. Ja nykyään siinä on hyvä kuivattaa matto. Tai ottaa itse aurinkoa.