Hermostuvatko äidit mielestäsi aiheesta vai aiheettomasti?www.iltalehti.fi/perhe/20110...0_pr.shtml

Eikö 11-12- vuotiaden jo muutenkin pitäsii tietää jotain siitä, miten vauvat saavat alkunsa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.09.2011 - 19:49

Mielestäni oli helppoa jutella viisiluokkalaisen kanssa näistä asioista hyvinkin laajasti, kun kyseinen kappale oli koealueena ja kyselin häneltä.

Kysyjän kommentti

Hyödynsit oivasti tilanteen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.09.2011 - 15:28

Siis jos noita aiheita ei käsitellä 5 luokalla, niin milloin sitten. Kutosella vai vasta yläasteella? Joskushan noita on opetettava. Minun kuoluaikana opettaja oli kai kiusaantunut tai halusi muuten vaan hypätä aiheen yli. Oli siinä sitten hieno alkaa itse selvittelemään kaveriporukassa : ) Vanhemmat syyllistyvät liian usein siihen, etteivät huomaa lastensa kasvua ja pitävät ainakin sitä nuorinta aina "niin pienenä"??

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2011 - 15:54

Minusta tuon ikäisten pitäisi tietää miten vauvat saavat alkunsa, nuoret kehittyvät erilailla kylläkin, mutta parempi on että etukäteen tietävät kuin että jälkikäteen kun joku teiniraskaus on jo alkanut. Joskus jossakin nuorten lehdessä on nuoret kyselleet tuleeko suutelemisesta raskaaksi, kyllä se on parempi asia että nuorella on tietoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2011 - 16:48

Johan ne ekaluokkalaisetkin nykyään jo tietävät vaikka ja mitä. Jolleivat tiedä, niin kyllä kaverit kertovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2011 - 16:53

Ihan hyvä ikä tuo viides luokka! Sitäpaitsi useimmat jo tuon ikäisenä tietää asiasta jotakin...Ja 11-vuotias on vielä leikeissä oman sukupuolensa kanssa.Likat on ällöjä ja pojat ihan tyhmiä.Hyvä vaan, että tiedon siemen laitetaan jonnekin muhimaan; helpompi sitten muutaman vuoden päästä asiaa kerrata tarkemmin.Eipä jää outoja mielikuvia asiasta takaraivoon...Parempi tuo, kun pornolehdistä opittu! Tieto ei ole koskaan pahasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2011 - 19:00

Kyllähän meillekin koulussa jo kolmannella aloitettiin tunnit sukupuoliasioista kuin muistakin miesten ja naisten välisistä eroista, se jäi siihen yhteen tuntiin opettaja siinä hermostui ja joutui ajamaan nauravat pojat ulos kun kyse oli vasta siinä vaiheessa kuukautiset...
Sen jälkeen ei enää tuntejakaan tullut...
Mutta kumminkin biologiassa oli hieman juttua... vähän vartovaisemmin poikien vuoksi...

Turhaan hermostuvat oppiahan tuo on, ja vaikea on vanhempien sitä itse itse opettaa..

Ja vielä sanonta kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2011 - 19:31

En muista, että minulle olisi koskaan moista opetettu.
Itse sitä on pitänyt asiaa tutkia. Ehkä luomuopinnot ovat tässä aiheessa mielenkiintoisempia, kuin tylsä oppitunti?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2011 - 20:22

Kyllä on ihan sopiva ikä tietää..näin tärkeistä asioista...ihan luonnollisia aioita kun ovat..miten ihminen lisääntyy.
Minun nuoruudessa ei sukupuoli asioista kovin paljon valistusta saanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2011 - 07:46

Tieto lisää tuskaa, tässä tapauksessa ilmeisesti enemmän äidille, tämä on hyvä ikä oppia oikeaa tietoa elämän perusasioista, ettei menisi ihan kantapään kautta opiskeluksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.09.2011 - 19:20

Nykynuoret tietävät kaiken jo ennen koulun oppeja. Joten turhaan vanhemmat hermostuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2011 - 20:31

On oikein, kun on päästy satutarinosta asialinjalle. Hyvä niin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2011 - 10:17

Oon teidän kaikkien kanssa samaa mieltä, 5 luokka on juuri sopiva aika alkaa tiedostamaan näitä asioita kun alkaa teini-ikäkin lähestyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 03:39

Vähän hirvittää, mutta pakkokai nuo asiat on joskus käsitellä.