Näin perjantaiksi pieni laskelma, monellako menee näin ? "Kännissä kaksi kuukautta"

Keskustelu viinasta on taas tullut ajankohtaiseksi. Insinöörinä laskin lukijoille konkreettisen mallin. Jokainen voi sen perusteella arvioida, ollaanko ojassa vai allikossa.
Suomalaisten viinankäyttö puhtaana alkoholina on henkeä kohti noin 10,5 litraa eli käytännössä grammoina noin 10 000 grammaa vuodessa.
Lääketieteellinen fakta on, että normaali ihmiskehon maksa polttaa alkoholia noin seitsemän grammaa tunnissa. Voidaan siis laskea, että tuon 10 000 gramman polttamiseen kuluu noin 1 400 tuntia vuodessa.
Kun vuodessa on kaikkiaan 8 800 tuntia, siitä seuraa, että kuudesosa vuodesta kuluu "polttimot päällä". Tuo kuudesosahan on vaatimattomat kaksi kalenterikuukautta. Eli kaksi kuukautta vuodesta suomalainen on kännissä yötä päivää.
Kun tavallisen työntekijän vuotuinen työtuntien määrä on noin 1 600 tuntia, tämä tarkoittaa, että karkeasti ottaen suomalainen on ajastaan yhtä paljon kännissä kuin työhommissa.
Tapio Hannula
diplomi-insinöri
Oulu

Tämä on suora lainaus (kopioitu) Helsingin Sanomien yleisönosastossa olleesta kirjoituksesta 01.09.2011

Avainsanat: alkoholin kulutus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.09.2011 - 16:04

Insinöörien tarkoitushan on yksinkertaisesti keksiä ratkaisuja ongelmille, joiden olemassaoloa et olisi itse ikinä keksinyt.

Kysyjän kommentti

Tuo on aika hyvin sanottu !

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.09.2011 - 07:57

Mielenkiintoinen laskelma. Taitaa olla niin, ettei kulutus jakaudu tasaisesti henkeä kohden.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 02.09.2011 - 08:40

imeytyykö kaikki minkä kaupasta ostat, vereen ja joutuuko maksa tosiaan polttamaan kaiken vai haihtuuko osa sitä muuta kautta pois? kovat on lukemat silti :( jonkun täytyy poltella 4 kuukautta jos joku ei juo ollenkaan jne, yhteiskunnan pitäisi antaa palkkio näille jotka uhrautuvat toisten puolesta ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2011 - 10:09

On ollut taas insinööri asialla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2011 - 10:36

Ei niitä nykyisiä työtahteja kukaan kestä selvinpäin? Varsinkaan markkinavoimien "kusetusta".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2011 - 11:56

Monella se menee niin, että kun viikonloppu tai loma koittaa, niin vedetään lärvit. On se vapaa-aika vaan niin kamalaa, ettei sitä selvinpäin kestä kukaan : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2011 - 13:06

Aika hurjalle kyllä kuulostaa tuo laskelma...Voineeko edes pitää paikkaansa?Omalla kohdalla en edes muista, milloin olen viimeeksi ALKOssa käynyt.Jouluksi kaiketi viiniä sieltä hain...
Jotenkaan en vain usko tuohon.Joku kyllä juo ISON osan minun osuudestani!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2011 - 13:32

Totuus on tarua ihmeellisempää.
Kohtuus kaikessa, pullo päivässä:-D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2011 - 15:12

Tänään ihan repäsen ostin mulle ja miehelleni kaupasta juuri tänään 2 pulloa olutta, siis pullo nokkaa päälle saunan jälkeen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2011 - 09:58

Johan oli laskelma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 02:52

Taitaa viikko riittää mulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.09.2011 - 23:26

Onneksi ei liipase läheltä, mutta onhan noita kaikenkarvaisia pörriäisiä jotka ilman viiletessä ottaa lämmikkeeksi hieman pidemmän kuurin. Vällyjen välissä käydään ja aamusta taas jatketaan kun aamusella huomataan, että viluhan se on edelleen.