Mikä on hygienapassi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.08.2011 - 22:26

Hygieniaosaamistodistus, tunnetummalta nimeltään hygieniapassi, on todistus henkilön hygieniaosaamisesta. Hygieniapassi perustuu 1. maaliskuuta 2006 voimaantulleeseen elintarvikelakiin[1]. Toimiminen työssä, jossa käsitellään pakkaamattomia elintarvikkeita, edellyttää hygieniapassia. Hygieniapassin voi saada suorittamalla hygieniaosaamiskokeen. Kokeita järjestävät Elintarvikeviraston hyväksymät osaamistestaajat[2], jotka ovat usein aikuiskoulutuskeskuksia ja ravitsemusalan oppilaitoksia.

Hygieniapassin tarkoitus on lisätä yleisen hygieniasairauksien jäljittävyyttä sekä varmistaa elintarviketeollisuudessa työskentelevien ihmisten perustiedot hygieniasta. Tällä pyritään vähentämään hygienian puutteesta, vääristä työskentelytavoista ja menetelmistä aiheutuvia tartuntatauteja. Wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.08.2011 - 21:36

Hygieniapassin tarvii jos on tekemisissä elintarvikkeiden kanssa.Esim myy joissakin kisoissa makkaraa...Tai on vaikka huoltoasemalla töissä ja tekee kaiken muun ohella siellä ruokaa. Evira kouluttaa ja vaatii hygieniapassin elintarvikehygienisista syistä...Meniköhän tuo nyt oikein?Näin ainakin oletan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 07:40

Jos aiot myydä pakkaamattomia elintarvikkeita, niin silloin tarvitset passin. Tai jos rupeat myymään alkoholia, silloinkin tarvitset anniskelupassin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 09:04

Se on aika tärkeä jos edellämainittuja asioita joskus aijot tehdä. Se on pakollinen eri työ tehtävissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 10:22

Se on elintarvikealan ihmisten jonkinlainen "tietotodistus", en tiedä sen tarkemmin. Se on pakollinen jos työskentelee vaikkapa ravintolassa, baarissa jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 10:35

Hygieniapassi on todistus, jolla työntekijä osoittaa tieto-taitonsa elintarvike ym. hygieniasta. Hygieniapassi vaaditaan jo nykyisin useimmissa elintarvikealan yrityksissä työskenteleviltä. Koulutuksen voi suorittaa omaehtoisena tai osana muuta tutkintoa. Joissakin tapauksissa työnantaja korvaa kokonaan tai osan kustannuksista. Koulutusta järjestävät ammatilliset oppilaitokset ja aikuiskoulutuskeskukset. Koulutus on lyhytkestoinen ja siihen liittyy testitilanteet todistuksen saamista varten.

Lähteet:
www.kookas.fi/articles/read/5706

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 10:42

Sellainen pitää nykyään olla kaikilla ruokatalouden kanssa tekemisissä olevilla työtekijöillä ja pomoilla.
Kurssikin pitää asian tiimoilta käydä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 14:25

hygieniapassi.gene.fi/

tällä pääset harjoittelemaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 18:21

www.evira.fi-sivustolta löytyy hyvin tietoa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 23:55

Itse suoritin vasta keväällä hygieniapassin,kun olin kesällä toreilla myymässä kaloja..tyttären lapsen yrityksessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.09.2011 - 20:56

Todistus siitä että sen omaava osaa hygieniamääräykset.