Olettekos tutustuneet uusiin "suomen kieliopin sääntöihin" ?

Kaverilta lainattua: Uudempi suomen kielioppi niille, joiden on vaikea erottaa sanaluokkia toisistaan. Substantiivi on se sana, jonka jälkeen voi lisätä "perkele", kuten äijänperkele, autonperkele. Adjektiivi on sana jonka eteen lisätään "paskan", kuten paskantärkee, paskanhailee. Verbi on sana, jonka jälkeen lisätään sanat "ihan sikana".

Niin että nyt voi pennunperkeleet päntätä ihan sikana paskanhaileeta kieliopinperkelettä.

(ps. satunnaisesti pistäydyin paikalla ja nyt taas jatkan matkaa)

Avainsanat: substantiivi adjektiivi verbi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.08.2011 - 09:18

Kiitos Valperille uudesta kieliopista. Tämä on sitä sivistystä. Kiva kun piipahdit ja mukavia lomapäiviä sinulle edelleenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.08.2011 - 09:20

Olen käytännössä huomannut että kielenkäyttö muuttuu... en ole tiennyt että suomen kielen kielioppisäännöt ovat muuttuneet. Olen ajatellut että se on pelkkää osaamattomuutta eräillä (nuorilla).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 09:23

Kiitti kieliopista ja mukavaa lomaa sulle :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 09:26

Voi voi, ei. Vanhatkin ovat unohtuneet. On käytössä oma kielioppi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 09:49

Ihan kohillaan, mitä juuri luin!
Sulle taitaa joku maksaa matkustamisesta?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 09:51

vastako siitä on oikein virallinen sääntö tullut ;-D
onhan nuo sanonnat olleet jo kauan käytössä, mikäli omiin korviinsa on uskominen.
luonnikasta reissailua Sinulle!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 10:55

Totuus on näköjään tarua ihmeellisempää.

Löytyihän napsusta kadonnut valperi.

Luonnikast' reissu Sinulle!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 11:01

Just jetsulleen!
ANNA PALAA Valperi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 11:11

No öh.. pitäisi varmaan tutustua enemmän noihin kieliopillisiin juttuihin. Joskus kirjoitan tänne kauhealla kohinalla jotain, josta kukaan ei saa tolkkua : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 12:40

Suomen kieli on Euroopan helpoin kieli oppia!

Uskomaton juttu New Scientistissa. Se minkä olemme jo pitkään tietäneet on nyt tieteellisesti osoitettu todeksi. Suomen kieli on helpointa oppia! Jiihaa. Ja yllätys tietty on, että enklanti on se vaikein kieli oppia. Olisi luullut että tsekki, puola tai venäjä konsonanttihirviöineen olisi ollut, mutta ok, enklantilainen tutkimus aiheesta kun on...

Joka tapauksessa, jälleen yksi aihe skoolata kansakunnan parhaimman puolesta. Pienin askelein maailma suomettuu. Hip hip

"In Finnish, which Seymour found to be the easiest European language to learn to read, the relationship between a letter and its sound is fixed.

On suomenkieli siinä mielessä ainakin helppoa, että kun näkee jonkun sanan kirjoitettuna, tietää myös kuinka se lausutaan. Sama tosiaan kun ei päde englannin kielessä. Äidinkielenään englantia puhuvatkaan eivät aina tiedä kuinka jotkut sanat lausutaan, jos näkevät ne kirjoitettuna. Tuntemattomissa sanoissa on tosiaan mahdoton tietää kuinka se c-kirjain sanotaan.
Mikä minusta on hassua englannissa on se, että sama sana voidaan lausua eri tavalla asiayhteydestä riippuen, jolloin se saa aivan toisen merkityksen.

Esimerkkinä sana "live": "I live in Finland" - "This is a live TV-Broadcast from Finland"

Outoa tuo englantikin välillä.

Aihetta valottaa seuraava esimerkki: www.youtube.com/watch?v=SXn2QVipK2o

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 12:55

Juu eilen tuli tuota luettua Facebookista joten oppi on mennyt minulla perille...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 15:27

Kielioppi ei ole koskaan kuulunut vahvuuksiini....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 20:29

Oma pennunperkeleeni joka päntää vielä yläkoulussaan ihan sikana paskanhaileeta kielioppiperkelettä hurrasi valperille hänen kysymyksensä luettuaan. sanoi, että tuo pitäisi näytää opelle.. lakkaisi sekin moittimasta olemattomista kielioppivirheistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 20:44

Selvästikin on kielioppi uudistunut, sillä en löytänyt esimerkkilauseista yhtään V-alkuista tai -loppuista verbiä, adjektiivia, substantiivia objektista puhumattakaan. Kuulostaa paljon siistimmältä kuin edeltäjänsä.

Mukava kun poikkesit Valpeli. Piipahda taas joskus ilonamme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 20:49

Heeeiii! Sulta taisi unohtua se yhdyssanaohje: Vi..u -sana lisääminen, eli jos sen voi laittaa kahden sanan väliin, niin se ei ole yhdyssana, kuten "s..tanan v..tu ämmä, mutta jos ei voi lisätä, niin on yhdyssana, kuten v..tun enkunope. Että näin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.08.2011 - 06:29

Hei vain Valperi, ja kiitoksia kielioppi ohjeista. Kiva kun välillä pistäydyt moikkaamassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 08:11

Siinähän sitä tuli kielioppia niin maan perkeleesti.