Mikä on umpimähkä?

Avainsanat: hiillos

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.08.2011 - 08:29

Oskari 3,5 v- Mikä on umpimähkä?
Umpimähkäksi sanottiin ennen aikaan kuoppaa, missä säilytettiin peiteltyä hiillosta eli hehkuvia hiiliä. Hiilet oli siis mähkitty eli peitetty hehkuva hiillos tuhkalla.
Tämä tapahtui aikana, jolloin kaikki ruoka tehtiin avotulella eikä tulitikkuja ollut vielä keksitty. Entisaikaan kun tultiin kotiin, niin ensiksi mentiin pimeään pirttiin "umpimähkään" ja kaiveltiin sieltä hiiliä, millä sitten sytytettiin päre palamaan ja saatiin valoa. Nykysuomessa umpimähkä tarkoittaa: tarkkaan ajattelematta tai tietämättä, suunnittelematta, sattumanvaraisesti.

Lähteet:
yle.fi/vintti/yle.fi/umpimah...tml?id=141

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.08.2011 - 09:41

Umpimähkään vastaisin, että edellinen vastaaja on oikeassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 09:56

No se on tietysti:

Impi Empi Umpimähkä
Umpimähkä
90470 OULUNSALO

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 09:58

Umpimähkä on keino jolla muinoin saatiin tuli säilymään esimerkiksi yön yli. Hehkuvat hiilet peitettiin yleensä turpeella. Aamummalla sitten "puhallettiin umpimähkään" eli kaiveltiin kasaa ja valittiin hiili jota yritettiin saada puhaltamalla hehkumaan. Valintaa jatkettiin sattumanvaraisesti kunnes löytyi hiili jossa tuli oli säilynyt.

Nimi tulee siitä, että tulen säilytyspaikka oli arkku nimeltä "mähkä". Hiilet valittiin terävillä puutikuilla turve-eristeen läpi "umpimähkään".

fi.wikipedia.org/wiki/Umpim%...A4hk%C3%A4

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 10:54

Hiilloshaudasta on kyse, jossain salon sydämessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 12:50

Pappa kysynyt 16.6.2010 tämän kysymyksen ja valinnut justuksen vastauksen parhaaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 15:01

Haudattuja, peiteltyjä hiiliä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 17:22

Kaksi löytyi karttapaikan nimihaulla;
kansalaisen.karttapaikka.fi/...mp;lang=fi

Toinen tapaus jos ammutaan tähtäämättä, niin mänöö umpimähkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2011 - 17:03

Jokseenkin entuudestaan tuntematon kohde.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2011 - 22:15

Hiiloksella haudutettua..Joskus aikanaan saaressa tuli kallaa käärittyä märkään sananoma lehteen...ja hiiloksen sisään kypsymään..ja oli todella hyvää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.08.2011 - 21:16

Mitenkähän poikkeaa minun sivistykseni kun minä olen oppinut että kun otetaan jotain mitä käteen sattuun - se on umpimähkää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2011 - 13:40

Silloin mennään umpimähkään kun navigaattori ei pelaa ja vieraassa kaupungissa ollaan, päivitykset tekemättä Tom Tomissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2011 - 20:52

Ihan hukassa ollaan.