Onko totta, että kaksikielisyys maksaa Suomelle 1-2 miljardia euroa vuodessa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.08.2011 - 01:04

Täysin järjetöntä, kustannusten luettelo on hirveän pitkä, alkaen kaksikielisistä katujen nimikylteistä ja päätyen viranomaisten kielitaitovaatimuksiin - jotka ovat syrjiviä.
Ainakin puolet ns. "ruotsinkielisistä" on sitä vain periaatteesta - piruuttaan. Onneksi se on jo sukupuuttoon kuolemassa oleva kansanryhmä, muita isompiakin ryhmiä alkaa jo olla.

Kysyjän kommentti

samaa mieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.08.2011 - 23:34

Summista en tiedä, mutta isot rahat joka tapauksessa: kielen opetus, omakieliset tv- ja radio-ohjelmat, viralliset käännökset, virallisten kaavakkeiden jne. painatuskulut - onhan noita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 00:40

Summista ei tietoa,mutta väärttiä on,jos tarkoitat ruotsinkieltä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 05:03

Ei åle totta! 275,5milj.€ on oikeampi luku.

Lähteet:
freygeir.blogspot.com/2007/0...sista.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 06:59

Huh, huh kallista on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 08:17

Siksipä puhunkin ja kirjoitan, sekä ymmärrän vain yhtä kieltä, siis suomea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 10:40

Luotan jumppiksen arvioon, kun majailee kaksikielisellä seudulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 11:01

Muistan eräänkin kerran, kun koiranäyttelyssä Maarianhaminassa kukaan ei suåstunut puhumaan Suomea.Niinpä sitten asiat hoidettiin hyvinkin kaksikielisesti...
Ruåtsia useita vuosia lukeneena piruuttani päätin, etten kyseistä kieltä käytä, jollei ole äärimmäinen pakko.Koko sanan PAKKO saisi muuten poistaa sanastosta....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 12:32

Kyllähän tuo kallista on... mutta itse lukuja en todellakaan mene arvioimaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 14:03

Kaikki maksaa ja ajatelkaa, mitä se sitten maksaa, kun rinnalle tulee kolmas kieli idästä?

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 15.08.2011 - 17:52

tuo 2 milijardia on todennäköisesti huimasti alakanttiin, on lukemattomia asioita jotka maksavat maltaita,. joka ikinen vuosi 60 000 suomalaista aloittaa ruotsinkielen opiskelun ja opiskelee sitä joko vapaaehtoisesti ja pakosta 6-10 vuotta, eli joka vuosi kieltä opiskelee vähintään 6'60 000 henkilöä, se aika on pois järkevästä toiminnasta sen lisäksi että on erittäin kallista. puhumattakaan virastoista, lomakkeista, nimikylteistä, ruotsinkielisistä saarista joita on verovaroin ylläpidettävä (ahvenanmaa). valtava määrä turhaa pyrokratiaa sen takia että muutama suomalainen ei halua käyttää suomen kieltä, tähän loppuun muutama kirosana ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.08.2011 - 23:14

Mihin unohtui se kolmannen kielen hinta?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2011 - 17:35

Kalliiksi käy. Och samma på svenska.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2011 - 19:49

Johan tulee kalliiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 16:31

Hopsan hej, så dyrt?