50 vuotias

Maailman pisin linnoituslinja - kun miehittämätön Kiinan muuri jätetään pois laskuista - on se mutkitteleva viilto, joka 1393 kilometrin pituisena läpäisee Saksan sydämen, Lyypekin lahdesta pohjoisessa aina Saksan Ja Tsekkoslovakian rajalle asti Baijeriin, Hofin kaakkoispuolelle. Tämä lähes läpitunkematon piikkilankaesteiden, teräsverkkoaitojen, miinakenttien,hyökkäysvaunuesteiden, sirpalepommivarustusten, bunkkerien, betonilinnakkeiden ja vartiotornien sarja halkaisee vanhoja kyliä ja yhteisöjä ja on katkaissut 32 rautatielinjaa, 3 moottoritietä, 31 moottoriliikennetietä, 80 valtatietä, kuutisenkymmentä provinssitietä ja tuhansia monenlaisia pikkuteitä. Samalla se on leikannut rikki Saksan kansan sielun ja seisoo järkkymättömänä vakuutuksena siitä etteivät 78 miljoonaa saksalaista koskaan enää voi liittyä yhdeksi valtioksi.Tilalle on muodostettu kaksi keinotekoista itsenäistä valtiota: BRD Saksan liittotasavalta eli Länsi-Saksa lännessä ja DDR Saksan demokraattinen tasavalta eli Itä-Saksa idässä.

Saksa kansojen kirjasto 1987

Lisätty: 13.08.2011 - 13:59

saa kommentoida. Eikös ole vähän ajankohtainen asia? Ja hauska tuo kohta "ei koskaan enää”. Vuosi kun tuota kirjoitettaessa on ollut 1987.

Avainsanat: muuri

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.08.2011 - 14:07

Oli äskettäin ohjelmakin siitä muurista ja ihmisistä. Juuri muurin murtumisen aikoihin olimme siellä ja minullakin on kolme palaa siitä surullisen kuuluisasta muurista. En myy mistään hinnasta niitä. Kamalaa aikaa se on ollut ja surullisia tarinoita siihen liittyen. Sanotaan ettei ihminen viisastu koskaan, mutta toivon ettei tällaisia muureja enää rakennettaisi minnekään.

Kysyjän kommentti

Kaksi keinotekoista valtiota on sittemmin yhdistynyt. Keinotekoinen ei kestänyt. Jälkimainingeissa on tapahtunut paljon. Historia jatkaa kulkuaan. Pala muuria löytyy myös matulalta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.08.2011 - 12:49

Ajattelitko tuon kuuluvan kysymys osioon?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 13:01

Mäkin mietin, missä on kysymys, joten vastaamatta jäi :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 13:14

Tässä on pituudella merkitystä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 13:30

Herää kysymys, mistäs nyt on kysymys?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 13:31

Tuota tarttee vissiin jotenkin kommentoida...Se muuri oli kamala asia.Perheitä hajosi ja ihmisiä kuoli.Onneksi nyt on hieman jo toisin .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 18:03

Ajat muuttuneet ja muuri on murrettu..
Surullisia tarinoita paljon...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 18:52

Kiitos Matula kun annat todellista aihetta ja jysymyksiisi, eika vaikka sitä, että paloiko kauparuuro
kattilassa hellalla ja missä lömpötilassa syöt sitä.
en osaa vastata kysymykseesi, olen niin ala-asteisen oppimäärän suorittanut ja yläosaan on
liian pitkät rappuset. Järkeä sitä on napsulla yli määrän, omasta päästä tuotettu, eikä aina
sinisellä avattavaa osiota.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 22:32

Kysymys kuuluu: Mikä oli ns. Rautaesiripun näkyvin monumentti? Vai?

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 14.08.2011 - 01:35

politiikka tuo harvoin mitään hyvää :( ainaista tappelua siitä kenen etu on vahvoilla. jos suomessa yht´äkkiä päätettäisiin perustaa kansanedustuslaitos, niin nuo samat naamat olisivat tunkemassa sinne ajamaan sen pienen porukan etuja, joita itse edustaa, kansasta viis :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2011 - 07:34

Paljonkohan ovat maksaneet muurnipalasista?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 15:00

Oliko tuo kysymys vai toteamus?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.08.2011 - 22:37

Taisi olla tietoisku ennemminkin kuin kysymys. Itse luku on itsellä tullut saavutettua jo ajat sitten.