mikä on todennäköisyys sille, että lapsesta syntyy kehitysvammainen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.08.2011 - 20:42

vammaisen lapsen voi saada kuka tahansa, seulonnoista huolimatta. kaikki vammat eivät näy edes sikiöseulonnoissa.
täysin terveenäkin syntynyt vauva voidaan todeta myöhemmin sairaaksi. esimerkiksi sokeriaineenvaihdunnan aiheuttama kehitysvammaisuus tulee esille myöhemmin.

esim. tänne voi laittaa kysymyksen perinnöllisyyslääkärille:
www.vaestoliitto.fi/perinnol...irauksist/

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.08.2011 - 09:40

Hassu kysymys...Tai siis...Tietysti on riskisynnyttäjiä.Suomessa onneksi neuvolahuolto pelaa ja riskit otetaan jo varhaisessa vaiheessa huomioon...Mutta jotenkin tuntuu,että se on jokaisella ihan sattuman kauppaa, mitä sieltä syntyy.Niin moni asia voikin onnistua tai sitten taas mennä ihan vikaan.

Puhun omasta kokemuksesta...Lopputulos kuitenkin, että terve 16- vuotiaani kalastaa Inarissa parasta aikaa.Ja se, jos mikä, on ihme :) Lapseni syntyi aikanaan keskosena.Vailla sitä minkäänlaista syytä tai selitystä. Mutta onneksi kaikki päättyi hyvin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 09:49

Kyllähän se lääketiede yrittää niitä seuloa ja onnistuukin joskus, mutta kyllä meillä on ylilääkäri
ylemmällä tasolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 10:32

Suurin osa lapsista syntyy onneksi terveinä. Äidille annettavat ohjeet odotusaikana kannattaa ottaa tosissaan, samoin muu itsestä huolehtiminen. Odotusaika ja synnytys sisältävät lukemattomia riskejä, mutta silti suurimmalla osalla kaikki menee ihan hyvin. Olen itse synnyttänyt 70-80-lukujen taitteessa kolme normaalia lasta, joilla on nyt jo viisi omaa tervettä lasta, kohta toivon mukaan kuusi. Mutta ainahan ei kaikki mene niin kuin suunnitellaan...mutta odtusaikaa ja synnyttämistä ei sen vuioksi kannata pelätä ja jännittää, eikä siirtää lapsentekoa myöhäisemmäksi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 12:41

verneri.net/yleis/index.php?...aq_faq=726

Suurin osa kyllä syntyy terveenä, ja Suomessa on hyvää tuo Äitiysneuvolat...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2011 - 09:29

Vammaisen lapsen voi saada periaatteessa kuka vaan, mutta mm. äidin ikä vaikuttaa asiaan. Ja luonnolisesti myös äidin elintavat raskauden aikana vaikuttavat, eli monet lääkkeet, tupakka, alkoholi ja huumeet raskauden aikana lisäävät riskiä saada vammainen lapsi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2011 - 04:30

Tuohon on vaikea vastata, koska voi olla hyvin todennäköistä että oikeaa vastausta siihen ei löydy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2011 - 08:48

Perinnöllisyystekijöiden "kertautuminen" molempien vanhempien puolelta on suurin syy, pätee myös muihin sairauksiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.08.2011 - 21:18

Tuohon nyt kyllä vaikuttaa niin moni asia, ettei sitä pysty suoralta käsin sanomaan.