Kuinka nopeasti pilaantuu tuore lohi ja maitotuotteet lämpimässä?

Kuljetin tuoretta lohta, leipäjuustoa, juustoa ja vispikermaa joku 4-5 tuntia autossa. Päivä oli melko lämmin n. 30 astetta ulkona ja autossa sisällä vaihtelevasti ehkä 20-28 astetta (itsellä tuli välillä autossa kylmä, koska tuuletus oli täysillä). Laitoin ruuat kylmään äsken. Lohi vaikuttaa normaalilta hajultaan ja ulkonäöltään. Leipäjuusto on hieman pehmeään ja velttoa, mutta näyttää normaalilta. En ole haistellut vielä. Juusto haisee ja näyttää normaalilta. Vispikermasta ei ole tietoa.

Voivatko tuotteet olla silti pilalla, vaikka niissä ei muutoksia huomaisi? :( Uskaltaako syödä?

Lisätty: 23.07.2011 - 02:41

EDIT: Kiitos kommenteista! Täytyy hankkia se kylmälaukku. Ja uudet einekset. :)

Avainsanat: lohi kala leipäjuusto juusto vispikerma kerma maitotuote säilyvyys auto kuljetus lämpimässä lämpö aika pilaantuminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.07.2011 - 00:58

jos kyseiset tavarat olivat niin kauan lämpimässä autossa ilman kylmälaukkusäilytystä, niin itse en kyllä ruoaksi valmistaisi enää.

mm. Eviran sivuilla on elintarvikkeiden säilytyksestä ja kylmäketjusta:
www.evira.fi/portal/fi/elint...yttaminen/

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.07.2011 - 01:05

Näillä helteillä lähes välittömästi,min en söis...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2011 - 01:15

Kyllä tuo tuo kaupan (kuinka "tuore" ?) lohi = Venäläinen Ruletti,
muut on OK, tai vispikerma = ? mutta vaaratonta ja sen huomaa kyllä käyttäessään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2011 - 07:00

Käytettäessä huomaa haiseeko ja maistuuko lohi pahalle valmista välittömästi. Joskus kun pääsee kylmään ei olekkaan pahentunut . Kylä kuljetus laukku k iva keino kuljettaa ruokia.Pysyy viileenä. Elintarvikkeissa ei saisi kylmäketju katketa näin kuumalla.Mutta ei hukkaan silti. maistaa haista ja valmista.Ei oikein muuta . Kaikki aika herkkiä pilaantuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2011 - 08:49

Kyllähän se on itsestään selvää, että ne pilaantuu nopeasti. On varoitettu jo lehdessäkin.
kalaa en ole paljon nyt ostanut, olen ihastunut kilohailiin, sekin savustettuna ja purkissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2011 - 10:05

Ei minulla tuore lohi ole pilaantunut päivienkään retkellä saaristossa. Heti saatuani perkaan sen ja graavaan 2kg minigrip pusseihin. Kun pussit upottaa veteen että yhtään ilmaa jää niihin sulkiessa. Kyllä säilyy ja on hyvää viikkojen päästäkin kun pakastimesta ottaa pussin kerrallaan, kun tekee mieli tuoretta lohta.

Lisätty: 23.07.2011 - 16:20

Autoni tuuletus ei jäähdytä yhtään, sisällä on jopa 50°C näillä helteillä.
Kyllä se on happi joka ruuan pilaa ts hapattaa lämpimänä. 70 vuoden kokemus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2011 - 11:26

Lämmin sää tekee tehtävänsä, itse en kyllä enää ruokia söisi. Kylmälaukku on kätevä ja siinä ruoat säilyvät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2011 - 13:45

Heti, kun kylmäketju katkeaa, uidaan vaarallisilla vesillä melkein minkä tahansa ruoka aineen kanssa.Tarkkaa harkintaa käyttäisin kyllä.Vatsatauti helteellä on pirullinen juttu.
Itsellä tupakansytyttimestä toimiva kylmälaukku koko kesän autossa.Ei helle ongelmaa ruokien suhteen : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2011 - 21:21

Juuri pyydystetty kala kestää kauemmin, kuin kalakauppiaan pöydällä 4-5 päivää maannut. Leipäjuuston on tuorejuusto ja verrattavissa maidon säilymiseen. Tavalliset kovat juustot, joissa on jo istutettu bakteerit, kestävät paremmin. Tuon juusto vielä voisin syödä, mutta muut veisin suosiolla kompostiin.

Eikun ongelle ja hakemaan tuoretta kalaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2011 - 09:50

Nopeasti pilaantuu helteellä. Hanki toki kylmälaukku ( tai edes sellainen kylmäkassi, ruokakaupoissa yleensä pakastealtaan vierellä myytävänä) niin saat kesällä maitotaloustuotteet yms. turvallisesti omaan jääkaappiisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2011 - 09:21

Helteellä ei ilman kylmälaukkua ole syytä ainakaan puolta tuntia pidempään antaa lihan, kalan ym. lämpimässä olla. Jo kaupassa kannattaa pakata kaikki "kylmät" tuotteet samaan laukkuun tiiviisti toisiinsa kiinni, niin viilentävät toinen toisiaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2011 - 11:31

Kalat ovat jo syntyessään "mätiä". Piloille ovat menneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2011 - 13:08

maitotuotteesta näkee kyllä ja maistaa onko ok.
kalaa en söisi edes puolen tunnin lämmön jälkeen. yööök.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.07.2011 - 21:32

Ei se kala nyt ihan heti pilaannu, mutta maidot kyllä happanee nopeastikin. Muuten thailaiset valmistavat lohesta ruokaa vasta kun se on seissyt muutaman päivän pöydällä.
PS. Jos et nyt osta ihan tupakansytyttimellä toimivaa kylmälaukkua, joka on tosi kätevä, niin normi kylmälaukkukin kylmäkalleineen auttaa asiassa.