"Hermannilta heinään", jokos viikatteet ovat terävinä ja haravat piikit suorina töiden alkamiseksi?

Helsingin puolessa ovat ne kuuluisat heinätalkoot jo olleet, oletteko siellä päin olijat koskaan
niissä käyneet. Arvelen, että täällä Keski-ja Pohjanmaalla vasta aloitellaan heinähommia.
Ottakaahan pojat vähän houkuttimia heinien polkuun kärryihin, joita latoihin viedään,
vaikka sieltä se kesäheilä tulisikin työn lomasta.

Avainsanat: ei kategoria ole kohdallaan mutta heinätyöt olkoon avainsana.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.07.2011 - 15:39

Silloin ennemuinoin, kun seipäälle heinää laitettiin oli pellolla aika tohina. Sarjatöinä ja paljon piti pienessä ajassa tehdä, heinää latoon.Aina oli kuumin kesäaika päällä
.Koitettiin mahdollisemman paljon väkeä saada kokoon talkoisiin. Olen itse ollut polkemassa heiniä hevoskärryillä ja heinäladossa. Sittemmin raktorin lavalla.Välillä nostellut hangolla heinää seipäälle ja tapittanut välejä.
Miehet laittoivat seipäitä pystyyn pellolle jo aikaisemmin tai sitämukaan jos loppuivat.Olin vielä joku 4-5v.as kun maitohinkillä kuskasin pellolle kylmää vesipiimää talkoolaisille ja työihmisille.Muistan kuinka raskasta tuokin oli ,matkaa pelolle paljonVälillä maitokärryt kaverina.
Silloin näki kauniita naisia raskaissa töissä pelloilla ja nauravin katsen.
Nyt asia onkin toinen isot koneet pörrää peltoja pitkin ja pudottelee perästä könttejä pellolle. Sehän kakkaa sanoi muinoin pieni poika.
Kaikki ihana kaunis niin luonnollinen kanssakäyminen on poistunut ,voi sanoa kokonaan. Ei ole muistoa kauniipaa..

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.07.2011 - 11:38

Penskana heinätöitä tehty ja kivaa oli...Niin kauan, kun paha heinäallergia sitten puhkesi.Olin Mäntyharjun terveyskeskuksessa muutaman yön...
Senjälkeen heinätöissä "huoltojoukoissa" eli keittiötöissä autellut talkoomiehiä.Tärkeetä homaa sekin, koska vatsallahan niitä töitä tehdään :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2011 - 11:44

Mökin terassilla roikkuu ruostunut sirppi seinällä. Pitänee teroittaa ja aloittaa sillä heinänteko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2011 - 11:45

Lapsena "asuin" heinäkuun heinäpellolla, sillä äitini siskon perhe asui savossa, jonne kesälomalla yöjunalla matkustimme. Heinäseipäitä näkyy ainakin vieressä olevalla Tuomarinkylän pellolla, mutta itse en ole osallistunut niiden tekoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2011 - 12:55

Tuomarinkylän kartanolla on heinätalkoot olleet, jokavuotinen tapahtuma. Muusta ei ole tietoa, nykyään heinänteko on erilaista kun ennen muinoin, sen olen havainnut. Etelä-Suomessa on heinät jo tallessa ymmärtääkseni. Toissa viikolla mieheni kävi veljensä luona Etelä-Karjalassa ja oli ollut yhtenä päivänä heinää keräämässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2011 - 14:51

En ole ollut heinätalkoissa vuosikymmeniin. Lapsuuteni kesiin mummulassa kuului heinäpellolla haravointi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2011 - 16:06

Muistot vain kun olin mukulana mummolan pelloilla.
No onhan mulla nyt ne 10 heinäseivästä mökillä odottamassa

Lisätty: 13.07.2011 - 16:07

Kyllä heinäseipäät pellolla on paljon kauniimat, kuin ne valkoiset hirvitykset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2011 - 16:59

Muistoja vain kotipaikan heinätöistä...rankkaa hommaahan se oli, mutta kyllä eväät maistuivat siellä ojanpientareella. Tänä kesänä voi kyllä melkein heinähommista puhua sillä nurmikko kasvaa hurjasti. Melkein pari kertaa viikossa joutuu niittämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2011 - 17:52

Nuorena oltiin enon luona heinätöissä. Rannassa "kaadoin"trimmrillä heinää aamupäivän.
Vien ne naapurin mulleille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2011 - 20:57

Tädin luona pohjanmaalla heinähommissa oltiin. Minä useimmiten ajelin hevosen kera haravakonetta ja toiset seipäille laitteli.
Sitten myös latoon niitä vietiin. Hirmuisen mukavaa oli hyppiä heinäkasa piukempaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.07.2011 - 21:10

Ei ole elämä enää yhtä ihanaa kuin lapsena. Nyt vain muistoissa tehdään heinätöitä ajamalla hevoskäyttöistä haravakonetta ja poljetaan ladossa tiiviimmäksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2011 - 17:55

Lapsena viimeksi olen heinäpellolla ollut, nyt ei enään tarvitse.