No niin mummelit ja papat! Mitä olisi sinulla toivelistalla? Mummo haluaa asuntoon luksusta

www.talouselama.fi/uutiset/m...susta/a652

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 12.07.2011 - 21:36

En saanut linkkiäsi auki, mutta luxus on sellainen asia mitä minä en halua. Kunhan on toimivaa ja siistiä - se riittää.

Kysyjän kommentti

Pahoittelen ettei linkki auennut, mutta Palisanteri laittoi toimivan linkin.

Se että on kaikki toimivaa, oli sitten kodissa tai palvelutalossa.. on jo luksusta!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.07.2011 - 21:35

www.talouselama.fi/uutiset/m...652654?s=n
avautuisikahan tuo linkki paremmin?

kyllähän ikäihmiset asuisivat mielellään kotonaan, jos se olisi turvallista ja palvelu pelaisi. mutta harvassa kunnassa on resulsseja järjestää riittävä ja toimiva kotipalvelu.
alzheimeria sairastava tätini pääsi Seinäjoella "Kulkurin valssi"-projektiin:
www.eptek.fi/materiaalit/Kul...portti.pdf
hänellä oli kaikki mahdolliset turvavälineet ja hilavitkuttimet ovivahdista lähtien, mutta ei kuitenkaan enää pärjännyt kotonaan yksin asuen, nykyisin palvelutalossa.
hänellä oli mm. GPS-paikannin, millä sain seurata 30 km päästä hänen kodistaan kotoani tietokoneella missä hän liikkuu, mutta eihän mikään vimpain kuitenkaan korvaa ihmistä .

itse kuvittelisin suosiolla meneväni jonnekkin huolenpitopaikkaan asumaan, ellen kotonani pärjäisi, vaan saattaa mieli muuttua kun tulee ajankohtaiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2011 - 21:35

Linkki ei valitettavasti toimi.Mutta muummo luksusta. Itsestäni nyt tässä julki mielitekojani tuon.
Tähän nykyisyyteen kuumaa vettä helpommalla kun lämmittämällä sitä itse.puilla.Vaikka aurinkokennoja .Parempaa sähköä .Kyllä niitä jotain olisi.Ei käy heti mielessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2011 - 21:35

Ei auennut tuo linkkisi minun koneellani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2011 - 21:51

Kiitos Palisanteri linkistä. Ihan viksua järjestää vanhusten asuminen niin, että voivat asua mahdollisimman pitkään kotona. Niin minäkin haluan sitten tulevaisuudessa. En kaipaa mitään luksusta, mutta käytännöllinen koti on paikallaan. Luksus tulee siitä, ettei tarvitse laitoksessa asua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2011 - 23:30

Sitten kun oma lähdön hetki tulee, niin toiveenani on lähteä samoin kuin edesmennyt isäni. Hän lähti omasta kodistaan ns. "saappaat jalassa" 82-vuotiaana. Hieno ja pitkä elämä, ilman laitoshoidossa oloa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2011 - 07:25

Nyt omana toiveenani on korkeampi wc pönttö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2011 - 08:27

Minun toiveeni on päästä kaupungin palvelutaloon asumaan, veto on vetämässä.
Tai se on sellainen, saa itse olla ja asua kuin kotonaan, mutta kaupunki omistaa ne.
Täällä nyt kaipaisin kaapit ja hyllyt, naulakot ym alemma, kun käteni nousee vyötärön tasolle.
Olen toisen puettavana aamuisin ja autettava on korkeammalle kamoja rahdatessa.
No nytkin radiosta kuulin, että vanhusten hoitomaksu järjestetään tulojen mukaan,
saako paremman palvelun se joka maksaa enemmän, en tiedä. Kotitalousvähennys pienenee.
No nyt taasen karkas asiat jo muille teille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2011 - 14:28

Monelle vanhukselle turvallisuus ja nopea avunsaanti hädän hetkellä ovat tärkeitä juttuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 08:35

Palvelutalot ovat oiva ratkaisu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2011 - 19:55

mua ei varmaan saa täältä ku jalat edellä. toivottavasti ei vuodeosastolle........
jos rupeän kärtyksi, unohtamattomaksi - teen selväksi hyvissä ajoin jälkikasvulle että antakaa muorin heristää keppiä puskan vieressä. se tykkää olla kotonaan.
omaan sänkyyn sitten joskus nukahtaa olisi hieno homma. tietää että asiat on kunnossa ja voi lähteä. tietysti - voihan se ajatus muuttua. silloin olisi hyvä olla kodin omaisessa paikassa jossa riittää juttu seuraa. ei mitään erityisiä hömpötyksiä. pullamosoa ja kahvia halutessa.