Saako Suomen lain mukaan ottaa toisen kotitalosta kuvan ja kaupitella sitä maksua vastaan? Kuka omistaa kuvan minun talostani?

Lisätty: 01.07.2011 - 18:44

Kuvaaja on ottanut kuvan taloni yläpuolelta ilmasta käsin. Eikös tämä ole yksityisyyden suojan rikkomista? Tie on yksityinen tie, lupaa ei ole kysytty, enkä olisi antanutkaan.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.07.2011 - 14:53

Valokuvan juridiikkaa:
www.nikkemedia.fi/timo/digik...a%2009.pdf

Valokuvaaminen julkisella paikalla on lain mukaan sallittua.
Rakennuksen saa vapaasti kuvata.

Yksityisyyden suoja:
Kenenkään pihaan ei saa mennä kuvaamaan ilman lupaa, asunnon ikkunoista ei saa ulkoa päin kuvata sisään. Aidan toiselta puolen et voi kuvata henkilöä ilman lupaa,
joka oleskelee omassa pihassaan.

www.journalistiliitto.fi/jou...aa_kuvata/

Lisätty: 01.07.2011 - 22:25

" Ilmasta saa kuvata samoja juttuja samoin rajoituksin, kuin maasta. Käytännössä siis sotilaskohteita ei saa kuvata eikä yksityisyyttä häiritä/loukata, mutta muuten tyyli ja toiminta on vaapata."
lainaus ilmakuvaussivustolta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.07.2011 - 14:17

En ole lakia ihan viimeiseen saakka tarkistanut mutta jo noin 10 v sitten oli Pohjanmaalla liikkunut joku kuvaaja joka oli kuvannut taloja, kysynyt naapurilta kuka omistaa jne.
Sain tietää asiasta kun menin seuraavan kerran käymään paikkakunnalla, myös postilaatikossani oli jätetty kirjallinen ilmoitus asiasta. Lähetin siinä olevaan osoitteeseen kirjeen jossa kielsin kuvien ja tietojen julkaisemisen. Oli tarkoitus tehdä kirjan kaikista taloista joissa ei asuta vakinaisesti eli ympäri vuoden.
Moitin myös naapuria kun oli antanut tiedot kysymättä minulta. Hän toimii talonmiehenä siellä eli huolehtii asioista kun olen muualla suurimman osan vuotta.
Samaan aikaan oli lehdissä kirjoituksia siitä että ne talot joissa ei asuta kokoaikaisesti, pitäisi luovuttaa pois tarvitseville. Tarkkoja sanavalintoja en muista tietenkään mutta närkästyin todella.
Se firma joka silloin liikkui, oli jossain Etelä-Pohjanmaalla, en muista missä.
En tiedä oliko taloni kuvia kirjassa.
Joku on varmaan kuvannut myös ilmasta käsin.
En usko että tuo mistä kerrot, on laillista eli kuvan kauppaaminen. (ja miksi sitä tehdään, missä tarkoituksessa?)
Eräs sisustuslehti kuvasi meidän vapaa-ajan asuntoa täällä Etelä-Suomessa sisältäpäin lähinnä ja mm. puutarhaa. Vaadin ettei omistajista sanota mitään, ei paikkakuntaa edes tarkkaan. Syyn varmasti ymmärtää.
Asiaa kannattaisi kysyä joltain juristilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 15:12

Valokuvan ottaja omistaa valokuvan!
Toine juttu onkin se onko se laillisesti otettu kuva ja mikä on tarkoitus.
Siihen on hyvä Palisantein linkki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 19:06

Kyllä se ihan laillista on ja on useitakin firmoja, jotka tekevät tällä bisnestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 20:10

Laillistahan tuo on, nuo ovat niitä ilmakuvia..
On tullut joskus tutustuttua noihin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 20:18

Laillista luulisin olevan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.07.2011 - 20:38

Näitä ilmakuvauksia tehdään jatkuvasti. Meidänkin talostamme oli otettu kuva jossain vaiheessa ja sitten tultiin kauppaamaan kunnan asukkaista kertovaa kirjaa.
Huonompi homma on jos joku kauppaa taloasi. On käynyt niinkin, että eräs kaveri katseli huvikseen Tallinnassa myytäviä autoja - ja huomasi että hänen oman autonsa olevan siellä myynnissä. Hänen onnekseen poliisi ehti puuttumaan asiaan, ennenkuin auto ehdittiin varastaa ja myydä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2011 - 20:12

noinpa on seinällä mulla kaksi ilmakuvaa töllistä. toinen on viiskytä luvun alusta ja toinen vuoden takaa. se vuoden takainen - ei sillä olis kukaan mitään tehny jollen olis sitä ostanu kun vaan meidän tölli näkys - ja varmaan olis pistäny sen negan hittoon jos olisin vaatinut.
mutta oli mielenkiintoista nähdä muutokset vuosikymmenten aikana.

sisään ei saa kuvata ja ilman lupaa ei toinen ihminen saa olla tunnistettavissa !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2011 - 20:33

Kyllä ne niitä ilmakuvia ottavat ja ihan luvallisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2011 - 17:38

Ottakoot vaan, ei haitanne yhtään.