Kysäsenpä nyt tätäkin, kun utelias olen, vieläkö joku tekee varpuluutia ja vispilöitä, kuten ennen?

Kyllä niitä ennne oli joka maalaistalossa luutia pitkävartisia ja lyhyitä, sekä muistan mummolassani
olleen vispilöitä kuorituista varvuista tehtyjä.
Nyt niitä saa harjoja kaupasta, että taitaa olla menneen talven lumia luutien tekemiset.
Milläs ne noidat lentelevät, jos me luutien teko lopetetaan.

Avainsanat: luudat ja varpuvispilät

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.06.2011 - 19:52

Käytössä on ite tehty varpuluuta ja on hyväksi koettu.

Akkoja on ilmassa luudalla ja ilman.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille vastaajille ja kiitos pappa, että vielä käytät varpuluutaa, ettei kaikki ole tehdas-
tuotetta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.06.2011 - 17:06

Luulisin, että vanhat perinteet jatkuvat ja niitäkin on joillakin markkinoilla ostettavissa! Ei muuta kuin tori kierrokselle vaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 19:04

Eipä tule tehtyä nykyään, lapsena olen mummun opastuksella perehtynyt etenkin vispilän tekoon ja onnistuisi se vieläkin kuten luudan tekokin, jos olisi ihan pakottava tarve tehdä näitä välineitä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 20:02

Voi en osaa tehdä moisia, mökillä on yksi varpuluuta, joka hankittu aikanaan torilta sokeain kojusta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 21:25

Torilla ihan myynnissä luutia mutta vispilöitä nähnyt viimeksi lapsuudessa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 22:05

Eipä ole koskaan tullut tehtyä, josko sitä edes osaisikaan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 23:07

Juuriluutia,varpuluutia ja muita luutia, varrelle ja ilman vartta.Jotenkin noin huudettiin torilla muinoin. On kyllä hyviä ja kestäviä .Nyt vallannut tu tuontitavara niin noita markkinoita että vaikuttaa torille asti. Torit voi tänäpäivänä huonosti toimii korkeintaan pienen kesä ajan .En ole luudan tekijä ja myyjä ollut. Mutta itselle olemme tehneet.Niissä aika homma kun juurestakin tekee juuriluudan.Ei niitä markkinoita juuri enään ole käsitöille .Ei elätä ketään.Harrastuksena ihan toinen juttu.

Lisätty: 02.07.2011 - 08:35

Toimivalta torilta saa luutia vielä, penkki mummoilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 23:13

Mummuni opetti minulle käsitöitä, en muista tehneeni luutia vispilöistä puhumattakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 00:04

Sokeain myymälästä ostin kerran juuriharjan mattoja varten,lumesta puhdistukseen,muut härpäkkeet kuten varpuluuta on tuntematon käsite,vispiläkin on teräshäkkyrä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 08:28

toreilla niitä kyllä myydään, itselläni ei yhtään käytössä.
vispiläkauppoja kylläkin ;-D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 19:16

En itse tee, mutta minulla on tallessa isäni tekemä varpuluuta. En raaski vaan käyttää sitä, kun pelkään sen kuluvan eikä ole enää isää uutta tekemässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.07.2011 - 20:14

Ole vain utelias, minäkin olen siinä mielessä että haluaisin tietää mistä niitä saa - jos saa.