Mitä mieltä olette?Eilen selkä leikattu ja huomenna kuulemma kotiin lähtö?

Tänään piti kävellä pitkät matkat ja nousta portaita ylös.Senjäkeen oli tullut jumppari juppauttamaan ensin selkäasennossa ja sitten piti kääntyä vatsalleen...Vaatteet ja lakanat olivat veressä,kun oli alkanut haava vuotamaan.
Minä kyllä sanoin suorat sanat kotiuttamisesta..minun mielestä ei saa laittaa kotia sentakia,kun on paikoista pulaa..ja pitää tehdä tilaa toisille..

Lisätty: 08.07.2011 - 20:01

Kiitos kaikille vastanneille..Viimme perjantaina tehtiin uusi leikkaus,ja kotiutui tiistaina....ja tänään joutui taas sairaalaan..jalat eivät kestäneet alla,ja kovat säryt.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.06.2011 - 22:40

Minun oma mielipide on tämä.Kun vahemmasta ihmisestä kyse -pitäisi kuntouttaa siellä jonkin aikaa ja seurata.Antaa levätä.Kun näyttää että paraneminen etenee eikä hankaluuksia ole ,sitten kotia.Mutta eihän ne veritulpan takia kauaa makuuta.Mutta kuntouttaa sitä voidaan ja tarviikin. Että oppii tekemään kotona samoja ohjeita. EI heti jää mieleenkään, mitä pitää tehdä.Tietäävät että koti ei tyhjä ja kotona oma hoitaja.Siihen varmaan tuudittaudutaan.

Kysyjän kommentti

Kiitos..Kyllä tuli hätä tänään,kun oli ihan,kun olisi saanut horkkatudin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.06.2011 - 04:44

Nopeasti tuntuvat kotiuttavan, toivottavasti ei tule mitään takapakkia. Ystäväni synnyti tänä kesänä, niin hänet kotiutettiin jo 3 tunnin kuluttua, Helsingissä taitaa olla synnytyssairaaloissa hiukan ruukkaa näin kesäisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 05:02

Aika pian nostavat sängystä ylös, mutta kotiuttaminen liian aikaisin on kyllä riski, varsinkin jos haava vuotaa, jota pitää hoitaa ja aikamoinen tulehdusriski näillä keleilläkin on.
Tsemppiä potilaalle!

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 30.06.2011 - 07:29

Ihan liian nopeasti pitää se sänky saada kiertoon. Jos ihminen kerran tarvitsee pari päivää tervehtyäkseen niin miksei anneta levätä. Minultakin leikattiin polvi -90 luvulla Tilkassa ja silloin olin useammankin päivän hoidossa. Kun sama polvi leikattiin uudelleen pari vuotta sitten piti minun jo iltapäivällä lähteä taksilla kotiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 07:38

Kotiuttamisajat ovat lyhentyneet huomattavasti, tilanpuute on varmaan syynä.
Olen itse kokenut sen , HYKS,tä keskellä yötä kotiin, vaikka olin niin morfiinihumalassa,
että tuolilla kärrättiin taksille ja puhuttua en saanut ollenkaan.
Lappu taksille ja siinä osoite.
Oli huippu kohdallai. en ihmettele yhtään nopeaa kotiuttamista, olen sen itse kokenut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 07:49

Näinhän se nykyisin menee. Leikkauksen jälkeen ei anneta enää maata niin kuin ennen...se veritulpan vaara. Kuitenkin pitää katsoa tapaus kerrallaan mikä on vointi ja nyt on sellainen aika, että haavat tulehtuvat herkästi. Toipumista miehellesi ja huolellista haavanhoitoa. Ilmeisesti sinä hoidat?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 08:25

Sen ymmärtää että valvotuissa oloissa laitetaan nopeasti liikkeelle, ei jätetä vuoteeseen makaamaan. Myöhemmin liikkeelle lähtö vain hankaloituu. Mutta nopea kotiuttaminen on kyllä arveluttava asia, tapaukset ja yksilöt ovat erilaisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 09:05

Yleensä laittavat liikkeelle tosi nopeaa, onkohan syy siinä että nopeutuu paraneminen..
Pikaista paranemista Sinulle!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 30.06.2011 - 10:05

Ei kuulosta hyvältä. Olen itse maannut pidempiä aikoja selkäleikkauksien jälkeen sairaalassa, vaikka kävelemään onkin joutunut heti kohta kun nukutuksesta on selvinnyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 10:17

Ei tunnu hyvältä tuollainen kohtelu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 10:51

Nyt on kyllä ihan selvästi kotiutettu liian aikaisin. Jos kyseessä pienempi leikkaus, nuori ihminen ja kaikki mennyt ok, voi kotiuttaminen seuraavana päivänä tulla kysymykseen. Nyt ilmeisesti vaan halutan äkkiä potilaat pois kuleksimasta, kun kesällä henkilökuntaakin vähemmän. Paranemisia!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 16:52

Vaikuttaa, että keskussairaalassa ei ole paikkoja, kun näin nopeasti laittavat pihalle!
Ei ole hyväksi ,että näin nopeesti laitetaan ulos pitäisi seurata muutama päivä ja jos kaikki on ok, niin sitten antaa kotiinlähtö passitus.
Itse olin viikon sisällä ruotsissa, kun selkä leikattiin.
Tietysti kaikki riippuu siitä mitä on leikattu!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2011 - 20:16

toi on kaksipiippuinen juttu. pitää puntaroida monelta kantilta.
sulla varmaan kotiinlähtöä ole jollei tikit pidä.
mutta tosiasia on että paranee nopeemmin ku aktiivisesti joutuu hieman liikkumaan. sairaalassa niin mielellään lepäilee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2011 - 21:39

Tilan puute, olin hiljattain sairaalassa ja passittivat kahden päivän jälkeen kotiin.