Tänään on kesäpäivänseisaus! Onko kesä jo ohi??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.06.2011 - 08:57

Liinuhan se yllätyksen järjesti. ei tässä ole vielä päässyt edes kesän alkuun, kun joku jo
ilmoittaa meille, että olemme kesäpäivänseisauksessa. Kyllä se vain niin on.
Mitä vanhemmaksi tulee sitä useammin vuodessa on nuo talvi-, ja kesäpäiväseisaukset.
Ne ovat nyt niin lähekkäin, ettei ennen varmaa olleetkaan.
unohdamme , miksi puhumme vanhoista hyvistä ajoista. Ajat olivat silloin vanhoja, mutta me emme.
Kyllä kesä jatkuu, vaikka joskus tuntuukin, että mitä pidemmälle laskemmme, sitä enemmän vauhti kiihtyy.
Kesäpäivänseisauksen jälkeen luonto alkaa pikkuhiljaa valmistaa meille luonnon antimia, joita kevään kuluessa ja alkukesästä olemme saaneet laitella, istuttaa ja kastella, sekä hallanpelkoakin joskus
iltaöinä pelätä. mansikat kypsyvät ja mustikat sen jälkeen ovat vuorossa, marja-aika aina
myöhäiseen syksyyn saakka. Ja ne herkulliset suppikset siellä lehdoissa, ne salaiset aarreaitat, joista ei kuiskita edes parhaalle naapurille. Pienet viljelyspalstat kaupunkilaiselle antaa monenlaista puuhaa
ja ajankulua kun siellä loppukesällä käy valmista hakemassa. Puhumattkaan suurmaanviljelijöistä,
jotka elantonsa sieltä hankkivat.
Suomalaiset viihtyvät kesällä vedessä ja lomakausihan on yleensä heinäkuussa useimmilla ihmisillä,
joten uimarannat kutsuvat lapsiperheitäkin,
Oikein hätkähdin tuota sanaa kesäpäivänseisaus, näin aikaisin, mutta sittenkin ajallaan.
Onhan sitä myöhäiskesällä illan hämyssä hauska olla mökkiterassilla, polttaa kynttilää, kuunnella linnun laulua metsän varjosta, tai aamusella nousta aikaisin ylös, jolloin auringon säde punertaa hongan rungossa ja saa nojata kiven lämpenevää pintaa.
Näin Liinun nautitaan huomisesta päivästäkin, odotetaan, että se meille tulee ja unohdetaan kesäpäivänseisaukset, mennään vain lujemmmilla kierroksilla kohti suven syvenemistä syyskuutamoöihin. Niihinkin liittyy taikaa. Mutta niistä nautitaan sitten ajallaan. Joten kaikille
kesäjakson muuttumispäivää, ilman pelkoa, että kesä oli jo tässä.

Kysyjän kommentti

"Oikein hätkähdin tuota sanaa kesäpäivänseisaus, näin aikaisin, mutta sittenkin ajallaan."
Näinhän se on ystäväni, mutta nautitaan tästä ihanasta suomen suvesta!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

-m-
Vastattu: 21.06.2011 - 07:22

Voi ei toki. Euroopassakin kesälomat pidetään vasta elokuussa joten niitä odotellesa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 07:49

Kuukauden saat nauttia vielä; ilmatieteenlaitos.fi/jaakonpaiva

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 08:41

No ainakin ilmat eivät nyt ole vähän aikaa olleett hyvät, mutta kaipa kesää on vielä jäljellä, ainakin almanakan mukaan, ja juhannus on ovella... joten kumminkin uskon kesään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 09:28

Kesä jatkuu tuonne lokakuulle asti .Silloin nostamme kesän satoa pellosta.Valoisa aika kyllä tulee muuttumaan pikku hiljaa . Sille emme täällä pohjolassa mitään mahda. Mutta kyllä valoa vielä riittää.Hiljaa hiipuen .Ihanaa on valoisat ajat kesällä ja nyt nautitaan siitä.Kaikki vuodenajat pitää ainakin minut elossa. Kaipaan niitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 09:30

Ei ole. Siis päivä ja yö ovat vielä yhtä pitkät. vähitellen alkavat yöt pimenemään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 10:06

Nythän se vasta alkaa juhannusjuhlia odotellessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 11:18

Keskikesän juhla vielä edessäpäin ja hellekelejä odottelen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 11:46

Keskittyminen syksyyn alkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 16:50

Vielä on kesää jäljellä.... Minä odotan elokuisia untiretkiä kuutamon loisteessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 17:28

Eihän tuo vielä ole kunnolla alkanutkaan, kesälomakelit on tilattu ensiviikosta eteenpäin ja mielellään elokuun loppuun ainakin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.06.2011 - 23:44

Almanakan mukaan ei ole. Päivät vain lyhenee ja illat pimenee. Minä odotan samettisia iltoja vielä monia monia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2011 - 12:09

Nythän se oikea kesä vasta alkaa!