Onko tunkio ja komposti sama *paikka*? -pienviljelijä etelä-Suomesta

Lisätty: 11.06.2011 - 15:57

Kiitos napsut,tämmösenä stadilaiskakarana mun maataloustiedot on siinä ettei kannata tyhjentää laskiämpäriä vastatuuleen tai jos tammikuussa lunta on katolla,sitä on maassakin...siksi kyselen tyhmiä.Kompostorin olen nähnyt toiminnassa,tuli vaan mieleen tarkistaa;tunkio/komposti.Palstani nurkassa siis komposti,jossa yritän maaduttaa juolaheinää :-O

Lisätty: 12.06.2011 - 01:06

No joo,tais olla juolavehnää,mutta kuitenkin maailman pirullisinta rikkakasvia,joka lisääntyy millin palasta,juurakkopehku tiheä ja v****mainen,joka ei kait maadu... koskaan.

Avainsanat: komposti tunkio

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.06.2011 - 10:46

Komposti on biologisesti hajoavaa orgaanista jätettä, siis kasvi- ja eläinperäisiä aineita, joita elävät organismit hajottavat. Kompostin ja tunkion ero on siinä, että tunkiossa on vallalla anaerobiset bakteerit eli hapettomassa tilassa mylläävät mädättäjäbakteerit, kompostissa aerobinen hajotus on pääosassa ja makrohajottajien (muun muassa matojen) osuus on merkittävä. Kompostoinnin tuote, kompostimulta, on hyvä kasvualusta kasveille.

fi.wikipedia.org/wiki/Komposti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.06.2011 - 11:43

enpä ole asiantuntija, mutta tunkiolle meillä ennen heitetiin kaikki kelpaamaton roina, ja sieltä sitten
onkimatoja kaiveltiin. Mutta komposti on tullut varmaan esimerkiksi maalla myöhemmin käyttöön ja
tutummaksi nykyaikana. Onhan se suunniteltu niinkuin uudelleen käyttöä varten.
Näin minun hajunystyrät nyt sen minulle selitti. uistan, että isä kasvatti tupakkaa tunkion vieressä ja
se oli lähellä ulkohuusia (hyyskää ja mitä kaikkea nimeä silläkin pikku kopperolla oli.
Tupakka kasvoi komeaksi ja sanotaankin että, "hajussa kasvaa".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2011 - 12:12

sanoisin kans ,et tunkio on melkein sama ku kaatopaikka , mut hiukkasen pienimpän siel takapihan vimiseslaidas ..eipä taidaa olla onneks monessakaan taloudes enään tai toivottavasti ei ol enään kenenkään käytös , kun tuo lajittelun pitäis olla kaikien talouksien käytössä ... ja komposti taas on maailman paras , jos kukkien silmin katsoo .... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2011 - 13:55

No eihän tietenkään ole sama asia tai paikka. Kaksi eri aihetta. Kompostorissa valmistuu uuttaa maaainesta erinlaisista lahoovista eloperäisistä jäänteistä.Kaikki mitkä lahoaa maaksi ja maatuu maaksi takaisin.
Tunkioita muuten ei saa enään pitää nurkissa.Ne kerää rottia.Niihin heitellään kaikkia jätteitä.Niitäkin mitkä ei maadu vaälttämättä.Tunkio vähän niikuin kaattopaikka.
Lajittelu noissakin jätteissä ihan aiheellista sitten meneevät jatkokäsittelyyn eteenpäin.Toivottavasti tunkioita ei tavata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2011 - 15:02

Kompostin jo selitettikin, mutta meillä sanottiin ennen tunkioksi paskakasaa. Jonne navetan seinässä olevasta luukusta talikolla heiteltiin lehmänsontaa alas ja sinne muodostui tunkio siis sinne lantalaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2011 - 19:15

Tunkiot ovat kautta aikain olleet käytössä suomalaisissa maataloissa, jonne navetan lannat nakattiin seinässä olevasta luukusta. Tällaisesta tunkiosta olen minäkin ollut kaivamassa matoja. Kompostiksi miellän paikan minne viskataan ruoantähteet, ulkovessan tuotokset, syksyn lehdet jne., jossa ne maatuvat mullaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2011 - 20:07

En tunne kuin juolavehnän. Tunkio ei ole lantalassa. Tunkio oli paikka mihin lahoavat jätteet kannettin.
Lannat sitten aikanaan talvella ajettiin pellolle aumoihin muhimaan 0 (palamaan). Keväällä levitettiin pellolle se esipalanut paska ja kynnettiin maahan. Sinne meni huussinalus tavarakin.
Johan pelto puski vijaa jota kaupungin lapsetkin söivät makeina paloina.

Lisätty: 12.06.2011 - 06:30

Lietelantala on taas juttu sinänsä.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Tunkio

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2011 - 20:16

Kompostin ja tunkion ero on siinä, että tunkiossa on vallalla anaerobiset bakteerit eli hapettomassa tilassa mylläävät mädättäjäbakteerit, kompostissa aerobinen hajotus on pääosassa ja makrohajottajien (muun muassa matojen) osuus on merkittävä.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Komposti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2011 - 21:56

Meillä on kompostit,minne viedään kesän aikana,kitketyt rikkaruohot,ja vihannesten naatit.. syksyllä lehdet puista,kahvin porot sinne vien..en ruokien tähteitä..kun on avonaiset tulisi rottia maisemiin..
Meillä on 3 suurta kompostia vierkkäin..nyt olen tänäkeväänä käyttänyt multaa viimisestä kompostista..se on sellainen kierto..keskimmäisen kompostilaatikon ..heitetty tyhjään laatikkon..mistä mullat käytöön ensi kesänä..Ja eka laatikko on tyhjä minne voi viedä tämän kesän rojut...
Oli niin vaikea selittää tämä keirto...en tiedä menikö jakeluun..mitä tarkoitin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2011 - 05:48

Ei sinne päinkään, yllä tuli jo oikeat tiedot.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2011 - 19:09

Eri juttuja nuo ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.06.2011 - 21:15

Ennen puhuttiin asiosta oikeilla sanoilla. Tunkio oli paikka mihin laitettiin maatuvat maatumaan. Nykyään hienostuneesti kompostoidaan kompostissa.