Onko sahanpurursta hyötyä,että laittaa lämmön eriseeksi vanhan rintamamiestalon kerroksiin eristeeksi vintille..mitä sopii??

Meinasin että parempi vintissä,kun kaatopaikalla..

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.06.2011 - 03:52

Sahauksen sivutuotteena sahanpuru on liian kosteaa käytettäväksi sellaisenaan lämmöneristeenä, joten se on kuivatettava vähintään tavoitekosteuteen 13± 2 paino-%. Märkää sahanpurua ei saa käyttää, koska purun hidas kuivuminen rakenteessa voi johtaa rakenteen homehtumiseen ja eristeen liialliseen painumiseen.
Välivarastoinnin ja rakentamisen aikana rakenteiden ja purueristeen kuivana pysyminen on välttämätöntä.
täällä lisäinfoa:
www.tkk.fi/Yksikot/Talo/abst...iiv118.htm

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.06.2011 - 04:30

On siinä palisanterin linkissä muutama ihminen tullut korkesti koulutetuksi. Eeva Kauriinvaha, Riikka Sutela, Reijo Yrjölä, Martti Viljanen, kun ovat tutkielman tehneet.
Täysin oppineena rakennusmestaina en ota kantaa, ainakaan ilmaiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 06:12

Ennen aikaanhan ne käyttivät sammalta ja sahanpurua...en suosittelisi nykyisin kumpaakaan. Meillä sahattiin lautoja ja tuli paljon purua jota olen laittanut katteeksi puutarhaan mm. joidenkin pensaiden alle.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 07.06.2011 - 07:37

Lapsuudenkodissani käytettiin sahanpurua eristeenä mm. välipohjassa. Talo oli tosin rakennettu jo 60-luvulla. Nykyään löytyy huomattavasti parempia eristeitä, esim. puhallusvillaa, eli älä laita sahanpurua taloosi vaan kuskaa se mieluummin pihamaalle katteiksi pensaiden alle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 08:22

Meillä käsillä pihalla seisova vanha meidän asuin talo.Joka ollut tyhjänä 1980 lähtien. Rakennettu 1890 - lisäosa 1950 purueristeinen. Mieheni alkoi eläkepäivänään korjaamaan. Sinne meinaamme lisätä oman sahan purua .Seinän väliin ja yläpohjaan.Sitä kannattaa laittaa mikä ennen ollut ja mahdollista .Ei hyvä sekoittaa villaa. Pitäisi käyttää sitten selluvillaa tai pellavaeristettä.Ovat hengittäviä niinkuin purukin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 08:59

Lapsuudenkodissa (rakennettu 60-luvulla) oli purut seinissä, joka oli hyvä eriste. Remonttia tehdessä isäni huomasi, että purut olivat pakkautuneet talon alaosiin, joten hän laittoi uudet eristeet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 09:13

Aikanaan vanhempieni rintamamiestalossa oli purut eristeenä, niitä sitten aina välillä lisättiin, kun tahtoivat painua kasaan. Nykyään lienee helpompia ja tehokkaampia konsteja....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 11:37

Sahanpurussa on puun luontaisia homeen ja bakteerien torjunta-aineita. Tämä selittää sen, miksi sahanpuru menestyi muita nykyeristeitä paremmin tutkimuksessa, joka julkistettiin Kanadassa Ottavassa 1990. Siinä vertailtiin eri rakennusmateriaalien kykyä toimia bakteerien ja homeiden kasvualustaherkkyydestä. Tutkimuksessa home ja bakteerit kasvoivat parhaiten lastulevyllä ja toiseksi parhaiten mineraalivillalla. Huomattavasti vähemmän kasvua oli muovimatossa, tervapahvissa, parketissa ja pinkopahvissa. Sen sijaan sahanpurussa ja hiekassa ei ollut kasvua juuri ollenkaan.

www.rakennusperinto.fi/Hoito...teista%20/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 18:15

Menneen talven lumia on sahanpurujen käyttö eristeenä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2011 - 14:25

meillä jätettiin rempassa tuohon kerrosten väliin kaikki purut. mitä niitä pois ottamaan - vähän eristää ehkä ja ennenkaikkea ääni vaimenee. ulkopinnoissa mitään ollutkaan ylhäällä - ne saivat ihan uutta 2000luvun tavaraa.