Ilmatieteenlaitos on antanut historian ensimmäisen hellevaroituksen. Miksi helteestä pitää erikseen varoitella?

Tosin itsekin kirjoitin aamulla töihin lähitessäni kotiin nukkumaan jääneelle koululaiselle viestilapun, jonka viimeinen lause kuului: muista juoda vähän väliä, vaikka ai janottaisikaan.

Avainsanat: hellevaroitus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.06.2011 - 19:24

Sairaat ja vanhukset ovat ensimmäiset jotka tulee mieleen jotta eivät ole liikaa auringossa..
Ja toinen on lapset ja lemmikit joita ei todella saa autoon jättää...

Älä jätä koiraa kuumaan autoon, kurkkaapas näitä lukuja
klo 8.30, ulkolämpötila 14*c varjossa = autossa 19*c
klo 9.30, ulkolämpötila 18*c varjossa = autossa 38*c
klo 10.30, ulkolämpötila 20*c puoliaurink. = autossa 47*c
klo 11.10, ulkolämpötila 20*c auringossa = autossa 57*c
klo 12.00, ulkolämpötila 23*c auringossa = autossa 62*c
klo 13.30, ulkolämpötila 22*c auringossa = autossa 85*c
(Svenska Kenneklubben)

ja mitä vielä kuumemmasta säästä tuleekaan asteita autoon..

Hyvät Napsulaiset muistakaa juoda nestettä helteellä...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.06.2011 - 18:49

nykyään ihmiset on unohtaneet tuon helteen vaarat. täällä se on harvinaista herkkua.
ja tuleehan sitä yhteiskunnalle maksettavaa kun sekoillaan tuolla aivot kiehuen, kaatuillaan, kolaroidaan muuten vaan soositaan. ihovaikutuksista puhumattakaan.
on tainnut mennä oppi perille että varottakaa ihmisiä - ei tule jälkikäteen sanomista.
ja ehkäpä sitä on oikein toivottu ( joku galluppi tästäkin varmaan löytyy )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.06.2011 - 19:06

Hyvä muistuttaa meille kuitenkin harvinaisesta asiasta, juominen tahtoo unohtua normaalioloissakin ja ainakin vanhusten lasten ja muuten huonokuntoisten kohdalla erityisesti tämä hellevaroitus paikallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.06.2011 - 19:29

Tarpeellinen varoitus koska juominen ja itsensä suojaaminen tahtoo unohtua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.06.2011 - 19:37

varmaankin varoitus koskee ensisijaisesti vanhuksia, sairaita ja pieniä lapsia.
nesteiden nauttiminen ja suolatasapaino tärkeää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.06.2011 - 20:00

Noku,jos ei varoiteta,tulee jälkeenpäin valituksia;on varmasti parempi varautua *vaaraan' kuin mennä vaaksa väärään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.06.2011 - 23:30

Ei ihmiset ajattele kuinka suuri on tuollainen kuumuus, mikä auringosta lähtee.Eikä aina kaikkia tule ajatelleeksi.Nesteen juominen on ihan lasten kengissä. Aina pitää muistuttaa sitäkin. Saati eläimet .Huolehditaanko niistä tarpeeksi. Kuivalla kelillä ei tupakantumppia saisi heittää lenkkipolulla tostavaan menemään. Suurin osa paloista saa alkunsa tumpeista.Onneksi suomessa sammuttaminen aika tehokasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 08:23

Vanhuksille ja lapsille kovat hellelukemat ovat jo vaarallisia, joten heidän ainakin kannattaa vältellä helteessä oleilua. Keskipäivän kuumuus on jokaiselle aika tukalaa, joten nestetasapaino kannattaa pitää kunnossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 15:19

Ilman muuta hellevaroitus on tärkeä vanhuksille ja niille joilla on jokin sairaus johon kuumuus vaikuttaa epäedullisesti.
Eivät myöskään pienet lapset siedä kuumuutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 18:07

Kyllä sen helteen huomaa varoittamattakin. Jollekin saatta ilmoitus olla tärkeäkin, mutta ei minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2011 - 04:45

Täytyy muistaa vain juoda paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2011 - 11:43

Hyvä homma, sekin on parempi kuin ei mitään.