Oletko kuullut kuusenkärkästä, kerännyt tai käyttänyt sitä?

Mihin kaikkeen se tehoaa?

Avainsanat: kuusenkärkkä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.06.2011 - 21:42

No vaikka maalta ole kotoisin ja kotitilallani olikin metsää, ei kerätty, vaikka isä kaikki luontaislääkkeet
meidän lasten vaivoihin käytti.
Maalaislääkäri eli toisin sanottuna kunnanlääkäri oli 25 km päässä, ei sinne joka ripulista ja kuumeesta lähdetty. Ja matka tehtiin hevosen kyydissä ns. sontalaatikoissa maaten. Kaippa niitä oli puhdistettu, ettei ihan itsensä päällä tarvinnut maata.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.06.2011 - 19:21

Kuusenkerkkä on kuusen nuori verso. Nuoret versot ovat vaaleampia ja pehmeämpiä kuin vanhat neulaset, ja niitä voi syödä. Kasvettuaan kerkät saavat tummanvihreän värin ja menettävät taipuisuutensa.

Kuusenkerkkää voidaan käyttää muun muassa mausteena, tai siitä voi valmistaa esimerkiksi yskänlääkettä tai teenkaltaista juomaa. Kerkkien kerääminen vaatii maanomistajan luvan.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Kuusen...erkk%C3%A4

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2011 - 19:26

olen allerginen kuuselle. en keräile kerkkiä,
ja joulukuuset saa kasvaa ulkona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2011 - 21:16

Kuusenkerkkäsiirappia olen joskus maistanut, ei tehnyt suurempaa vaikutusta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2011 - 21:43

Eräs ystäväni kerää kerkkiä ja haudutti mulle kerran teetä,maistui ihan kuuselle,mutta itse en käytä kerkkiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2011 - 22:40

Itse en ole kerännyt kuusen kerkkiä..Poikani on innokas keräämään..ja hauduttaa niistä teetä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2011 - 23:09

Silloin kun meillä vielä marsuja ne niitä pistelivät poskeensa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2011 - 23:30

Aika hienoarominen melkein miten tahansa valmistettuna. Vahvistaa yleiskuntoa ja allergisia oireita vähentää.Mutta vahvistava hyvä sellainen.Nyt alkaa olla viimehetket kerätä ennenkuin väri kerkissä tummenee.Nyt ovat pehmeitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2011 - 20:40

Siirappia maistettu , mutta ei oikein miunmakkuun sopivaa.
Kuusenkerkän aikaan, aikanaan leikattii pitkä kuusiaita, että pysyi tuuheana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.06.2011 - 22:42

Olen siitä kuullut ja sen terveyttävistä vaikutteista, mutta en ole itse valmistanut niistä mitään. Olen joskus mutustellut niitä, mutta eivät maistuneet hyvälle. Tuskin siis niistä tehty juoma tai siirappikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.06.2011 - 10:37

Minun puolestani kuusi saa pitää kärkkänsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2011 - 09:26

Kuusenkerkkäsiirapista olen kuullut ja taisi olla jotain sellaista jota kerran sain maistaa.