Mistä sanonta vispilänkauppaa on tullut meillekin ja missä tarkoituksessa?

Avainsanat: vispilänkauppaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.06.2011 - 05:40

Vispilänkauppa Kustaa Vilkunan Vuotuisen ajantiedon mukaan alkoi tarkoittaa nimenomaan seurustelun aloittamista. Näin kirja kertoo, muuta en tiedä.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksestasi. Vispiläkauppaa, käydäänhän mekin vielä sitä vai kuinka?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.06.2011 - 16:43

Vispilänkauppa on tarkoittanut yleensä nuorten suorittamaa vispilänvarpujen keräämistä viitametsästä helluntaina Smålandin Rävlingessä. Varvut kuorittiin ja niistä tehtiin vispilöitä. Yhdessä olo metsässä ja se, että toinen kuori varvut ja toinen sitoi niistä vispilän saattoi johtaa seurusteluun. Niinpä vispilänkauppa Kustaa Vilkunan Vuotuisen ajantiedon mukaan tarkoitti nimenomaan seurustelun aloittamista.

fi.wikipedia.org/wiki/Vispil...%A4nkauppa

mutta tuttujen kesken tehdään hyvät vispilänkaupat...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2011 - 18:43

Ennen vanhaan valmistettiin varvuista vispilöitä ja niitä käytiin myymässä. Nuoret tapasivat salaa jossain missä lie, tekemässä mitä lie ja selityksenä, että "kauppaamassa vispilöitä".
Tämän huomanneena vanhemmat sitten tokasivat myöhästyneelle nuorelleen, että "eihän vaan vispilänkauppaa ollut".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2011 - 07:13

Ai ai minullakin enon tekemiä varpuvispilöitä useammat. Menneinä vuosina käytin niitä kun keitin puuroja. Nyt muunlaiset vispilät käytössä, nuo koristeena .Niissä aika homma kun niitä kuorittiin ,mutta tuoreesta nuoresta se lähti kyllä.Siitäkö tuokin leikkisä lausahdus saanut alkunsa. Nuorten mieleen ollut. Kannattaisi ottaa tavaksi uudestaankin vanha hyvä vispiläkauppa.Me voitaisiin olla aika omavaraisia noisssakin asioissa. mutta maahamme virtaa kaikenlaisia vipuja ,kaikkialta maailmaa.
Mahtoi tuossakin olla hyttyset kiusana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.06.2011 - 22:15

Tuolla yksi versio vispilänkaupasta:
www.kotus.fi/index.phtml?s=858

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.06.2011 - 10:05

Mikä on sinun on kaikki myös minun. Mikä on minun ei kaikki ole suinkaan sinun.
Epäonnistunut vispilänkauppa menee näin.