Elämä Suomen vankiloissa

Siis millaistahan mahtaa olla elämä Suomen vankiloissa? Lähinnä naisvankiloita tarkoitan, mutta onkohan noissa paljon eroja ja lisäksi onko erilaista kuin miesvankiloissa? Millainen vapaus on, mitä voi touhuta, onko millaisia aikatauluja, miten tapaamiset järjestetään? Ja tuo yhteisöllisyys: onko vankiloissa vaarallista ja liioitellaanko sitä tv-ohjelmissa? Millaisia vartijat ovat, onko kohtelu millaista, millainen oma selli on, entä yhteiset tilat? Kiinnostaisi kovasti senkin takia, että yksi tuttava saattaa joutua tuollaiseen paikkaan, kun on mennyt elämä vähän huonoon suuntaan ja tehnyt kaikenlaista.

Lisätty: 29.05.2011 - 13:35

Kiitos vastauksistanne.

Kuvissa tosiaan näyttää muuten todella viihtyisältä, vaikka vankila onkin kyseessä ja vapaus riistetty. Olen kuullut, että vankiloissa on paremmat olot kuin vanhuksilla laitoksissa.

Naisvankivideo näytti ihan hyvää kuvamateriaalia, mutta puheesta en saanut selvää (huono kuulo kaiketi). Toivottavasti ei mennyt mitään tärkeää ohi, ja onhan 1990-luvun alkupuolelta vankilaelämä voinut muuttuakin.

Olen myös lukenut keskusteluja ja tietoa etsinyt Wikipediasta, silti vielä kysytyttää.

Onko vankiloissa velvollisuuksia vai onko mahdollisuus olla todella passiivinen (eli laiska)?

Täytyykö ruoka tehdä itse, vai onko siellä ruoka kouluruokailun tavoin? Aluksi ajattelin, että tietysti siellä on ruokailu, mutta sitten luin jostain keskustelusta jotain ruoanlaittoon liittyvää ja rupesin miettimään, että miksi sitä pitää tehdä, jos on ruokailu.

Saako ennen vankilaan joutumista jonkinlaista aikaa esimerkiksi asioiden järjestämiseen, vai viedäänkö sinne tuosta vaan? Esimerkiksi jos on vuokra-asunto ja haluaisi tyhjentää sen, niin saako siihen tilaisuutta?

Millainen on eka päivä vankilassa, tehdäänkö esim. ruumiintarkastuksia?

Missä kaikkialla on naisvankiloita, ja monta naista sellasessa yhdessä yleensä majailee? Onko ahdasta? Käsitin, että tuolla Hämeenlinnassa on tai oli samassa rakennuksessa sekä miehiä että naisia, mutta onhan ne kuitenkin eristetty toisistaan? Eikös Suomessa niitä naisvankeja ole miehiin verrattuna vähän eli jotain parisataa, missäs kaikkialla näitä naisvankeja siis majailee?

Pystyykö olemaan yksin, saako oman sellin, vai tuleeko sinne huonetoveri?

Siis en ole varma, joutuuko tämä mainitsemani henkilö vankilaan. Ei se ole siitä tarkemmin sanonut, mutta mua kiinnostaa joka tapauksessa tietää näitä asioita, myös vartioiden/työntekijöiden päivistä eikä pelkästään vankien.

Avainsanat: naisvankilat vankila

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.05.2011 - 05:28

www.antikka.net/naytatuote.a...?id=461915
Osta tuolta vitosella kirja.
Yleistietoa vankiloista; fi.wikipedia.org/wiki/Vankila
Googlaamalla löytää erilaisia keskusteluja, mutta liekö monikaan kirjoittajista itse lusinut?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.05.2011 - 05:56

Epämiellyttävä paikka lienee kyseessä. Ei kokemuksia, eikä tietoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2011 - 06:39

eläväarkistossa video joka kertoo naisvankien elämästä:
www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s...amp;a=7725

kuvia Sörnäisten vankilasta:
yle.fi/ecepic/archive/00099/...99023b.jpg
yle.fi/ecepic/archive/00099/...99022b.jpg

otappa yhteyttä sen vankilan yhdyshenkilöön johon ystäväsi on menossa, sieltä parhainta tietoa saat.

olen käynyt 90-luvulla katsomassaa entistä miespuolista työkaveria Sörnäisten vankilassa, sain käydä vilkaisemassa myös selliä ( vähän kyllä pelotti ) ja loistoluokkaa oli ainakin se, jos näin voi sanoa vankilaoloista.

Lisätty: 29.05.2011 - 14:35

vankilaopas:
www.porttivapauteen.fi/lahei...php?id=367

Käy Turussa:
www.turku.fi/public/default....odeid=8178

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2011 - 07:58

Ei minkäänlaista käsitystä asiasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2011 - 10:39

Ei omia kokemuksia einkä kadehdi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2011 - 12:52

Ei siellä ulkopuoliset vaarat uhkaa ellei ala toisten opetuksille alttiiksi. Syödä ja nukkua saa varmaan tarpeeksi "valtion täysihoitolassa".
Eipä ole omakohtaisia kokemuksia vain tuttavia on vartijoina mm ollut Sörnäisissä.
Silloin kun Volvo-Markkanen kaverinsa kera lähti lomalle oli henkilökunta ollut "pikkujoulua" viettämässä. Markkanen oli osannut ajoittaa homman kohilleen.
fi.wikipedia.org/wiki/Matti_Markkanen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2011 - 14:20

Eipä ole kokemusta moisesta ja toivottavasti ei tulekkaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2011 - 17:44

Ainakin opiskelumahdollisuus on:
www.rikosseuraamus.fi/15130.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2011 - 20:01

Ei kokemusta, mutta yllä tulikin sinulle jo hyvät tiedot.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2011 - 20:47

kirjasto.hameenlinna.fi/kirj.../?lue=true

www.tuijabrax.fi/index.php?o...p;Itemid=7

tässä jotain tietoa niin historiasta alkaen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.05.2011 - 22:26

Vapaudenriisto ei koskaan ole hyväksi, vaikka olosuhteet olisivat miten hyvät tahansa. En ole koskaan itse vankilassa ollut, enkä toivottavasti koskaan sinne joudukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2011 - 10:47

onneksi ei ole omakohtaista kokemusta vankilassa olosta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2011 - 17:15

Olen paljon lukenut entisistä vankilakundeista ja olista siellä.
Mutta kiitos, on monta onnellista tarinaa, jotka ovat päättyneet hyvin.
Tunnen henkilökohtaisesti joitakin,joista ei olisi koskaan luullut, että tavallisia
meikäläisiä tulee, mutta ovat ylittäneet riman komeasti. Kadehdin jopa joitakin.
Vankilaoloista en niinkään ole ollut kiinnostunut, vaan henkilöstä joka on poikennut
pois kaisalta tieltä, mitä me kiltisti olemme tallanneet vai olemmeko sittenkaan?.