Kumman valitset...

...jos sulla ois mahdollisuus pelastaa vaan toinen niin pelastaisit kuuluisan kirurgin Matin,joka on omilla elintavoillaan aiheuttanut sairautensa ja Pekan joka on viiden pienen lapsen isä ja kuolee joka tapauksessa muutaman vuoden sisällä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.05.2011 - 22:46

Helppo kyssäri. Vastaukseni on Pekka, sillä hänen lapsensa tarvitsevat isänsä niin pitkään kuin mahdollista,

Kysyjän kommentti

Oon samaa mieltä :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.05.2011 - 15:26

Mahdoton kysymys, ei tule eteeni koskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2011 - 15:45

Pöö?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2011 - 16:14

Todella hankala kysymys, en osaa vastata. Mistä keksit tällaisen kysymyksen?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2011 - 18:59

jos on tarkoitus pohdiskella omia moraalisia arvojaan, tällainen kysymyksen asettelu on huono ja johtaa paremminkin ajattelemaan hylkäämistä/tuomitsemista kuin hyväksyntää/pelastamista

se, että tällainen tilanne voisi tulla jollekulle tosielämässä oikeasti eteen, on myös niin epätodennäköinen, että se tekee tämän kysymyksen pohdiskelun hyödyttömäksi ja varmaan monessa tapauksessa johtaa vain katteettomaan hurskasteluun

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2011 - 21:34

Tämän tilanteen eteentulo todella oikeasti jossain eläämvaiheessani on nin epätodennäköistä etten voi valita kumpaakaan pelastettavakseni. Ikävää, mutta totta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2011 - 21:43

Pelastaisin molemmat. Jos ei niin ei. Toinen kai.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2011 - 22:58

Valinta noilla perusteluilla on mahdoton tehtävä. On siinä varmaan muitakin asiaan vaikuttavia tekijöitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.05.2011 - 23:22

Pekan ehdottomasti. Hänellä on lapset joille hän on tärkeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2011 - 11:40

Pekka ehdottomasti...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2011 - 20:52

Kysymys on aika asenteellinen eikä oikeastaan anna edes mahdollisuutta asialliseen vastaukseen. Millähän perusteella pitäisi kysymykseesi vastata kun kerroit Pekasta ja Matista ihan eri asioita ?

Pekasta kerroit että hän on kuuluisa kirurgi, Matin ammatista kertonut mitään

Pekasta kerroit että hän on itse aiheuttanut sairautensa, Matin sairauden syystä kertonut mitään

Matista kerroit että hänellä viisi lasta, Pekan lapsista et kertonut mitään

Pekasta kerroit että hän kuolee joka tapauksessa muutaman vuoden sisällä, Matin eliaikaennusteesta et puhunut mitään ... jne.

- enpä ihmettele että kysyit anonyyminä -

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2011 - 09:32

Mahdoton jo ajatuksenakin, en kykene noita kumpaakaan pelastamaan.
Käytännössä kukaan, ei lääkärikään, joudu tuon asian eteen. Lääkärikin tekee aina jokaisen kohdalla sen minkä voi, eli mitä on tehtävissä. Kaikkia ei voi edes pelastaa eli kysymys ei ole mielestäni korrekti lainkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2011 - 00:47

Pekan ilimanmuuta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2011 - 04:29

Lapset tarvitsevat aina isäänsä. En todellakaan tiedä vastausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2011 - 01:49

En osaa sanoa. Kysymys ei ole huono, vaikea kylläkin. Siinä on miettimistä. Vaikka tilanne onkin epätodennäköinen, voi sitä pohtia ihan teoreettisesti. Isähän on lapsilleen korvaamaton, kirurgi puolestaan tekee tärkeää työtä ja pelastaa ihmishenkiä. Olisiko järkeä ajatella, että kirurgin tilalle tulee kyllä toinen mutta lapset eivät voi saada toista isää... Enpä nyt uskalla varmana sanoa, vaikka Pekan puolelle ehkä kallistuisin pelastettavassa...