Onko totta,että Helsingissä naapuria ei tervehditä?

Täällä Lappeenrannassa ainankin tervehditään,ainankin tässä meidän pihapiirissä,oisi tosi kummallista jos tultas rapussa vastakkain ja oltas mykkiä.

Avainsanat: tervehdys tärkeä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

-m-
Vastattu: 05.05.2011 - 08:19

Asuin parikymmentä vuotta sitten Helsingin Kontulassa Leikkikujalla. Kadun päässä oli kolme erillistä kahdeksankerroksista kerrostaloa, yksi rappu kussakin, jotka kaikki olivat Aktia-pankin omistuksessa. Pankin asiakkaan oli siis mahdollisuus päästä asumaan sinne vuokralle hyvin edullisesti.

Ajattele siis, että kaikissa taloissa asui pääasiassa suomenruotsalaisia saman pankin asiakkaita. En tuntenut heistä ketään nimeltä eikä kukaan koskaan tervehtinyt minua... Kuvitteleppa vielä miten vaikeaa hississä oli kun ei tiennyt mihin katseensa kääntäisi. Selän takana kyllä kuiskuteltiin ja puhutiin toisista pahaa, sainkin tästä 'lähiöstä' tarpeekseni viidessä vuodessa ja muutin Vantaalle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.05.2011 - 08:25

Savonlinnassa kyllä pääsääntöisesti tervehditään, on enemmän omituista jos ei tervehditä, ja yleensä muualta muuttaneet nopeasti oppivat itä-suomalaisten tavoille....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 08:41

Asun Helsingin ydinkeskustassa ja taloyhtiössämme kaikki tervehtivät, myös lapset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 09:03

olen asunut kohta seitsemänkymmentä vuotta karttaan rajatulla alueella

valperi-ontheroad.blogspot.c...irini.html

ja jo tällä vähäisellä kokemuksella voin kertoa että väite on väärä

itsestähän se on paljon kiinni miten naapuri käyttäytyy ja itsestään selvää on ettei jokaisen naapurin kanssa ole aikaa jäädä rupattelemaan ja kuulumisia vaihtamaan

katsekontakti ja moikkaus, harvemmin jää ilman vastausta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 09:21

Itsestä tuo on todella kiinni tervehditäänkö vai ei..
Itse olen ainakin niin puhelias että kauppamatkalla aika saattaa venyä pitkäksi kun jään suustani monien kanssa kiinni..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 09:28

Helsingistä en tiedä, mutta ainakin täällä meillä päin tervehditään ja jäädään usein muutenkin juttelemaan - rivitalossa kun asutaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 09:36

kysymys faktaa vai fiktiota? fiktiota sanoisin.

olen asunut Kalliossa 1983-1989. itsestähän se on myös kiinni mitä puhuu ja kenen kanssa, ja ketä tervehtii. viihdyin tosi hyvin niillä kulmilla ( linjoilla).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 09:51

Asun Helsingin ydinalueella, talossa on omistusasuntoja. Kaikki tervehtivät kyllä.
Myös kaunpungilla liikkuessa joutuu usein juttusille tuntemattomein kanssa, lähtee jostain asiasta yleensä. Asia on ihan myytti ettei muka tervehdittäisi eli maalla asuvien keksimäkö vai mikä, en tiedä. Mutta ei nyt ihan jokaisen kanssa heittäydytä juttusille kaupungilla liikkuessa, se olisi käytännössä mahdotonta.
Lappeenranta on erilainen paikkakunta, siellä varmaan tunnetaan toisiaan kaikin tavoin paremmin jo lähtökohdiltaan, isossa kaupungissa on paljon muualta muuttaneita.
On myös naapureita joihin en halua tutustua.... sen paremmin.
Tuo Kontula-juttu selvisi minulle nyt, eli se, miksi siellä määrätyllä alueella asuu ruotsinkielisiä. Olin EU-vaaleissa Kontulan yhden alueen vaalilautakunnassa ja siellä oli yksi jäsen joka asui noissa taloissa, oli ruotsinkielinen (ja oikein ok ihminen). Paljon äänestäjiä oli myös ruotsinkielisiä. No, tuo oli vain sivuhuomautus.... noita pankkien talojahan on ollut eri puolilla kaupunkia, niin myös meidän alueella ihan naapurustossa on edelleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 10:13

Kyllä on tiettyjä paikkoja ympäri Suomea että ei haluta tuntea niinsanotusti toisia ihmisiä. Mikä eriskummallinen asia minulle.Itse en asu lähiössä, minua tervetii linnut joka aamu ja kissat täällä metsikössä. Mutta huomanut olen ,kun olen käynyt tietyissä paikoissa että täällä onkin erikoinen tapa.
On Riihimäelläkin monessa kerrostaloissa ei haluta tuntea eikä siten tervehditäkkään.Sisältyisiköhän tuohon joku suojelu, omien asioitten puolesta. JOtenkin minusta viittaa siihen. Ennen kun ei jaettu rahaa kenellekkään., mistään konttoreista muutakun palkkaa. Kaikki olivat vapaita ja oli talkoita sen semmoista yhteistä tekemistä. Varmasti tunnettiin jokainen.Se siiitä menneestä taakse jääneestä ajasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.05.2011 - 11:09

Itsestä se on kiinni, tervehtiikö naapuri vai ei. Jos naama nutullaan jatkuvasti kulkee, ei siinä toinenkaan tuttavuutta tee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 11:53

No kuulkas täällä maalla on tuossa tien toisella puolella pari taloa joiden ihmiset eivät tervehdi...siinä sitä on sivistystä muillekin jakaa. Syy on heidän, ei meidän ja minun puolesta saavat olla niin tyhmiä, kuin ikinä vaan haluavat. Pääosin täällä maalla kyllä tervehditään ja vaihdetaan kuulumisia vaikka ei niin hyviä tuttuja oltaiskaan. Kuopiossa asuessani aina samassa talossa asuvat tervehtivät toisiaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 12:05

Täällä meillä tervehditään jokaista talossa asuvaa ja tutumpia pussataan pariin kertaan. =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 12:43

Asun pääkaupunkiseudulla ja taloyhtiössä on 57 perhettä. Jokainen tervehtii, joka vastaa tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 20:43

Toiset tervehtii ja toiset ei. Riippuu vähän missä kulkee. Kotipihapiirissä kaikki yhtä poikkeusta lukuunottamatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.05.2011 - 21:26

Asuin aikoinani Helsingissä pihapiirissä jossa oli yli 90 asuntoa kolmessa eri talossa. Ei siellä todellakaan tervehditty toisiamme. Eikä voinut edes tietää kuka kulkija oli talojen asukkaita, kuka vieras. Ei edes oman portaan väkeä tunnettu. Ei myöskään tervehditty puolin eikä toisin. Tuttuja tietenkin tervehdittiin. Ei niitä tuntemattomia millään paikkakunnilla tervehditä. Sen olen huomannut pitkän elämäni aikana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.05.2011 - 15:51

Asuin viimeiset 17 vuotta Pihlajistossa kerrostalossa ja seinänaapuri ei edes tervehtinut ja oli niitä paljon muitakin. Se on ikävää kun täytyy katsella metsän puita kun sellaisia ihmisiä tulee vastaan. Ei edes
samaan hissiin tullut meikäläisen kanssa. Enkä minä ihmistä kummempi ole.
Kyllä eron huomaa kun tulin tänne Keuruulle, tuntemattomatkin tervehtii ja kaikki oman talon väki juttelee jos vain aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2011 - 04:05

Helsingistä en tiedä, mutta täällä meillä ainakin tervehditään.