mikä on paras energiansäästövinkki

pesukone

Avainsanat: energiansäästövinkki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.10.2008 - 12:02

Jos kyse ainoastaan pyykinpesukoneen energiansäästöstä, niin:
Pyykinpesukoneen energiamerkintä antaa runsaasti hyödyllistä tietoa laitteen käyttöominaisuuksista sekä energian- ja vedenkulutuksesta. Sen avulla eri merkkien ja mallien välinen vertailu on helppoa. Valitse oikea pesulämpötila ja -ohjelma ja pese täysiä koneellisia. Käytä esipesua vain hyvin likaisen pyykin pesussa. Nykyajan pesuaineet toimivat tehokkaasti jo alhaisemmissa lämpötiloissa: Valkopyykin voi pestä 60 asteen ohjelmalla ja kirjopyykin 40 asteessa. Yhden pesukerran sähkö maksaa noin 18 senttiä käyttäessäsi 90 asteen valkopesuohjelmaa, 60 asteen kirjopesuohjelma noin 10 senttiä ja 40 asteen hienopesuohjelma noin 8 senttiä.

1600-3300 W Pyykinpesukone, valkopesu 2,5 kWh/kerta
Pyykinpesukone, kirjopesu 1,5 kWh/kerta
Pyykinpesukone, hienopesu 0,8 kWh/kerta

Itse käytän tätä 40:ssä pesua ja ns. miniohjelmaa (noin 30min). koska nykypäivän ihmisillä on useampi vaatekerta käytettävissään, eikä siten synny piinttynyttä likaa. Villataki + muut neuleet voisi myös käytön jälkeen laittaa tuulettumaan ulos henkariin, eikä aina käytön jälkeen koneeseen, koska raikas ulkoilma poistaa epämielyttävät hajut ja vaatekappaleetkaan eivät näin kulu ainaisessa konepesussa, joten ovat siten pitkäikäisempiä.

Lähteet:
www.eon.fi

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.10.2008 - 17:45

Kaikki herätevirrat pokki,kun laitteita ei tarvitse.Laske myös pesukoneesi lämpötilaa 30 asteeseen,tulee yhtä puhdasta.Itse teen niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2008 - 00:11

Käyttöohjeen noudattaminen riittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2008 - 11:15

uudet pesukoneet ovat enemmän säästäviä kuin vanhat joten koneen vaihto voi olla hyvä keino jos entinen on jo ikäloppu.
kannattaa myös yrittää välttää puolikoneellisten pesuja, ja on myös hyvä seurata ettet laita vaatteita liian innokkaasti koneeseen, esim. jo yhden käytön jälkeen.
kesällä pyykkiä voidaan vähentää pesemällä niitä ilman pesukonetta
(puhtaalla)sadevedellä ja järvessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2008 - 00:46

No vähän viisastellen voisi sanoa, että kaikki koneiden käyttö on energian kulutusta eikä säästöä. Mitä vähemmän käytät, sitä vähemmän kulutat.