Onko mahdollista kasvattaa mustaherukkaa kymmenen litran ruukussa parvekkeella??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.05.2011 - 07:19

Liian vähän kasvualustaa. Ei tule onnistumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.05.2011 - 22:54

kasvupaikan suhteen mustaherukka on vaativin puutarhamarjoista.
tuntuu aika pieneltä purkilta tuo 10 litrainen.

mutta entäs mustaherukkapuu, menestyisiköhän se isossa ruukussa.
ehkäpä voisit kysyä jostain puutarhamyymälästä ammatti-ihmiseltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 02.05.2011 - 07:47

Vanhempieni kotipihalla kasvoi tusinoittain erilaisia herukoita. Täysi-ikäisinä puskat olivat valtavia, varmaan yli kaksi metriä halkaisijaltaan. Juuripaakun halkaisija oli myös reilusti yli metrin. Korkeuttakin puskalla oli ainakin puolitoista metriä.

Herukan kasvatusta voinee aluksi koittaa ruukussa, mutta tuskin tulet saamaan siitä suuria ja meheviä marjoja. Oletko miettinyt herukan talvehtemista? Kymmenen litran ruukku on ehdottomasti siihen tarkoitukseen liian pieni. Eli ei onnistu.

Lähteet:
mummola

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 08:06

Taitaa olla aika vaativa kasvatettava, mutta ilmeisesti ei tule onnistumaan ruukussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 08:27

(Sinkki) Ämpreihin voi parvekkeelle laittaa vaikka: raparpein, perunaa , tomatin, avomaankurkun, mansikka ja tietenkin kaikkia yrttejä. Mikäli ei ole kylmäkellaria talvettamiseen, voi taimet laittaa styroksisiin kylmälaukkuihin parvekkeelle. Näillä voi kyllä useamman vuoden mustaherukkakin pärjätä ja tuottaa jopa satoa. Salaojitus/lannoitus ja vesi . Olen nähnyt täällä pk seudulla parveke viljelmissä jopa maissia ja viinirypäle kehikossa. Sekä yhden koivun joka on 50 litran saavissa (Kalliossa avo parvekkeella). Joten älä lannistu aina kannattaa kokeilla!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 09:17

ei tule onnistumaan varmaankaan, on liian vaativa kasvi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 10:43

Taitaa olla liianpieni kasvualusta!

kaupunkiviljely.fi/mita/marj...-hedelmat/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 10:53

Voihan se hetken viihtyä mutta kuinka sen minaat talvettaa riippuu siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 11:55

Mustaherukka on vaativa maaperän ja kasvuolojen suhteen eli enpä usko että onnistuu. Missä se sitten talven yli pärjää? Mielestäni parvekekasvatus menee nykyään monella yli ymmärryksen... on oma mielipiteeni asiasta. Myöskään ohra-tai ruispeltoa en parvekkeelle laittaisi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 18:02

Voi se varmaan onnistua, mutta tuskin marjoja saat. Ovathan ne herukan lehdetkin tuoksuvaisia ja niitä voi käyttää säilömiseen ja vaikka teehen ja monenlaisiin hauteisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.05.2011 - 15:28

Kaikkea kannattaa kokeilla, ei ehkä tuota marjoja, mutta voipi siitä saada mukavan viherkasvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2011 - 18:11

Ainahan voit kokeilla, miten käy.