Milloin ja missä on saanut alkunsa ensimmäinen vappumarssi?

Tänäänkin väki marssi, liput liehuivat, laulu soi monessa kaupungissa....

Avainsanat: vappumarssi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.05.2011 - 21:01

Suomen ensimmäiset työväenvaput vietettiin 1900-luvun vaihteessa. Tuolloin vappuna julistettiin raittiutta ja vappupuheiden keskeinen sanoma oli yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden vaatiminen.

www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s...amp;a=7156

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.05.2011 - 08:02

Oheisessa linkissä kerrotaan juhlapäivästä vappu:
fi.wikipedia.org/wiki/Vappu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 09:23

Ensimmäinen vappumarssi järjestettiin raittiusliikkeen puolesta ja pidettiin alkoholia vastustava lakko.Marssi järjestettiin 1900-luvun taitteessa.Kysyit paikkaa en jaksa plarata, veikkaan Helsinkiä.

Lähteet:
google/ ensimmäinen vappumarssi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 14:45

En tiedä, tai en muista, missä tuo härdelli alkoi, olen siitä kyllä lukenut mutta kun ei ole sydäntäni lähellä, on unohtunut. Ja missä maassa, en oikein usko että olisi suomalainen keksintö.
Tarkoitan siis työväen vapun viettoa, en marssia, joka voi toki olla suomalainen keksintö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.05.2011 - 15:25

Näin kertoo wiki:
Työväenliikkeen vappu Suomessa
Työväen vappumarssi Helsingissä 2007.Suomen ensimmäistä työväen vappua vietettiin 1. toukokuuta 1898 raittiusliikkeenä. Silloin tehtiin lakko alkoholin nauttimista vastaan. 1900-luvun taitteessa osa Suomen työväenliikkeen toimijoista kannatti perinteisiä työläisten kävelyretkiä kesäkuun ensimmäisenä sunnuntaina, koska kansainvälistä toukokuun ensimmäistä pidettiin liian kylmänä ulkotapahtumiin[3]. Tämä kanta jäi kuitenkin vähemmistöön.lähde?

Työväenliikkeen hajautumisesta johtui, etteivät kaikki työväenliikkeeseen itsensä lukevat halunneet näyttäytyä julkisesti vappumarssilla osoittaen kuuluvansa samaan joukkoon. Näin ollen useiden vuosikymmenien ajan sosiaalidemokraatit ja kommunistit järjestivät omat vappumarssinsa ja vappujuhlansa. Esimerkiksi Helsingissä kommunistien vappumarssireitti kulki Hakaniemen torilta Rautatientorin ja Esplanadin kautta Senaatintorille, sosiaalidemokraattien sitä vastoin Rautatientorilta lähinnä Mannerheimintietä pitkin Stadionin edessä olevalle aukiolle tai sen vieressä olevalle Mäntymäelle. 1970-luvulla vappumarsseilla saattoi olla jopa kymmeniätuhansia osallistujia.lähde?

Myöhemmin, varsinkin 1980-luvulta lähtien, myös porvarilliset puolueet ovat ottaneet tavakseen kokoontua vappuna julkiselle paikalle tilaisuuteen, jossa pidetään poliittisia puheita. Näihin puhetilaisuuksiin ei kuitenkaan liity marssia.[30]

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2011 - 18:10

Vapun mielenosoitusten taustalla olivat työväenluokan kurjat elinolot. Suomessa työläisten vappujuhlien iskulause oli vuosikymmeniä ”kahdeksan tuntia työtä, kahdeksan tuntia virkistystä, kahdeksan tuntia lepoa”.