Entäs sireeni? Monta erilaista on ja sellaisen vanhan ajan sireenin haluaisin.

Lisätty: 30.04.2011 - 17:32

Kiitos. Nyt vaan etsimään puutarhalehdistä mikä se vanhanajan sireeni on nimeltään, että osaan ostaa puutarhalta. Sireeni on ollut yksi lempipensaistani, mutta tässä pihassa sitä ei ole ennen kuin saan istutetuksi.

Avainsanat: syreeni

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.04.2011 - 16:57

niitähän on tosiaan jalostettu lähes lukematon määrä, itse suosisin meidän Hesalaisten nimikkokasvia, pihasyreeniä, senkun saat alulle niin se vain komistuu vuosikymmeneltä toiselle

valperi.blogspot.com/search/...el/syreeni

Pihasyreeni

Syringa vulgaris / syren

puutarha.net/index.asp?s=/su...asp?id=172

Kysyjän kommentti

Kiitos neuvoista kaikille. Pihallani on nyt valkoinen sekä lilan värinen syreeni, perheomenapuu ja kaneliomenapuu.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.04.2011 - 16:53

Samoin, haluaisin sellaisen vaaleanpunaisen, joka tekee isoja kukkaterttuja, nimeä en tiedä mutta pitänee selvitellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 17:06

Meillä oli aikoinaan isoja pensasmaisia sireenejä. Ne olivat todella kauniita ja kukkaloisto oli upea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 17:07

äidinisä kuoli sireenien kukinnan aikaan, ja senjälkeen en ole pitänyt sireenin tuoksusta.
mutta kauniitahan ne ovat ja monissa eri väreissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 18:36

Minulla oli mummolassani ns. humalamaja. Se oli kuin kota koottu riukuloista ja sitä kiersi humalanvarret,
Valtavat sireenipuskat ympäröivät sitä juhannuksen aikaan. Oli kyllä komea laitos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 18:52

Minulla täällä vanhalla maatilalla on meidän pihalla justiin tuota sireeniä kun valperin alimmaisessa linkissä on sininen ja valkoinen. Ne on vanhoja lajikkeita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 19:17

Aikanaan mummulassa oli ihana "sireenimaja", pappa oli istuttanut vuorotellen liloja ja valkoisia sireenejä puolikaareen, siellä sitten kahviteltiin auringonpaisteella....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 22:05

Mummolassa oli sireenimaja tehty kallion yhteen tasanteeseen.. olivat nuo liloja pappa piti tuo aina upeassa kunnossa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 23:35

Meidän pihalla kasvaa kymmeniä vuosia vanhoja sireeniä..On valkoista ja punertavan-liilaa..
Nämä on vanhepani aikanaan istuttaneet..mistä loistosta minä saan nyt nauttia..En kyllä tiedä minkä nimisiä..mutta ihania..koko piha tuoksuaa kukinta-aikaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.05.2011 - 11:09

Sireeni on aivan hurmaava. Minä revin viime kesänä vanhan juurakon pois ja nyt kasvaa ihan mahdottomasti uutta. Lisäksi istutin Unkarin sireeniä pari puuta kasvamaan, mielenkiinnolla odotan kukkiiko tänä kesänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 15:20

Tuossa niitä mökkipihalla kasvaa valkoisin ja sinisin kukinnoin. Ihan vaivaksi asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 20:13

Pidän erityisesti valkoisesta sireenistä, mutta yhdessä lilan kanssa vielä kauniimpi. Omalla pihamaallani kasvaa vaaleanpunainen unkarin sireeni ja kaunis on kukkiessaan sekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2011 - 09:19

Helsingissä ainakin toimii yritys joka vaalii perinnekasveja, sieltä on saanut ainakin kukkien siemeniä ja muistini mukaan myös muuta. Kannattaa googlata nimellä perinnekasviyhdistys, ehkä tuottaa tulosta. Maatiaiskasveiksi niitä myös kutsutaan. Myymälä oli aiemmin lähellä kotiamme, en ole katsastanut onko vielä samassa paikassa. Hankin sieltä monen vanhan kasvin siemeniä ja ne kukoistavat edelleen maalla. niitä saa tilattua postin välityksellä jos yhteystietojen etsintä tuottaa tulosta.
Meillä on maalla pari vanhaa syreenipensasta, sininen ja valkoinen.