Mistä Vapun viettäminen on saanut alkunsa?

Avainsanat: vappu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.04.2011 - 15:58

Vappu on sellainen pohjolan karnevaali,
talven päättyminen, kevään kukoistus ja orastava kesä, siinäpä monia virikkeitä pienelle riehalle

mm. työväestö, opiskelijat ja muutamat muut ryhmät ovat olleet kasvattamassa tästä jo vuosisatojen takaisesta kevätjuhlasta oikein varsinaista teematapahtumaa jolloin on sallittua vähän vapaampikin meno

vappu ei ole mikään suomalaisten oma juttu vaan laajasti maailmalla 1. toukokuuta huomioidaan samankaltaisille rymistelyillä, tässä yksi esimerkki lähialueelta

rajavartija.blogspot.com/200...lnaan.html

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.04.2011 - 13:53

Vappu on vuosittain 1. toukokuuta vietettävä kansainvälinen juhlapäivä ja monissa maissa yleinen vapaapäivä. Se on alkavan kevään juhlapäivä sekä kansainvälinen työväen juhlapäivä. Suomessa vapunpäivää aattopäivineen vietetään työväen, ylioppilaiden ja kevään karnevaalijuhlana. Vuodesta 1979 lähtien vappu on ollut Suomessa virallinen liputuspäivä, suomalaisen työn päivä.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Vappu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2011 - 14:43

Alku taitaa olla työväen (työn)päivä jota se onkin. Mikään virallinen kevään päivä se ei ole. Eri maissa päivään liittyy erilaisia asioita. Tuntuu että Suomessa Vapulla on suuri merkitys, muualla ei niinkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2011 - 22:14

Kyllä se rintintin tietää.Työväestön juhlapäivä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 08:34

Vappu on työväen juhla - ja tietysti Ylioppilaiden.
Vappu on saanut nimensä 700-luvulla eläneestä baijerilaisesta abbedissa Valburgista.
Kevään alakamisen juhla on vietetty keskiajalta lähtien myös Suomessa juuri
1.toukokuuta, joka on Valburgin pyhimykseksi julistautumisen päivä.
Vappu on virallinen liputuspäivä.

Lähteet:
Seura

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 13:19

Työväestön juhlapäivähän tuo vappu on...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 20:30

Kansainvälinen työläisten päivä. Meillä Vappu, muualla tunnettu ainakin May Day tai Firs of May -päivänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.05.2011 - 09:52

On tuo merkitys tainut hämärtyä nykyelämässä. Tuntuu että se on vain syy remuta ja juhlia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2011 - 13:49

Työväen juhlahan vappu on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 03:08

Työläisten kansainvälinen juhlapäivä (ransk. Fête du Travail) sai alkunsa Yhdysvalloissa. Toukokuun ensimmäinen oli Yhdysvalloissa ollut vanhastaan moving-day, päivä, jolloin työsopimukset oli uusittu ja työpaikkaa vaihdettu.