Myönnetäänkö Suomessa liian helposti avioero?

Avioeroriita: Pariskunta eli kuusi vuotta väliseinällä jaetussa asunnossa

Riitelevän amerikkalaispariskunnan omituinen yhteiselo seinällä jaetussa talossa on vihdoin tullut päätökseen.

Avioeroa hakeneet newyorkilaiset Simon ja Chana Taub ovat asuneet seinän erottamina ruskeatiilisessä kaupunkitalossaan sen jälkeen, kun kumpikaan ei suostunut muuttamaan paikasta pois.

Pariskunta haki avioeroa vuonna 2005, mutta tuolloin New Yorkissa ei saanut eroa ellei jompi kumpi pariskunnasta myöntänyt olevansa ”syyllinen ”.

Kumpikaan Taubeista ei tähän suostunut ja tuomarin ainoaksi keinoksi tuli määrätä seinän rakennus.

Vihdoin keskiviikkona tuomari myönsi eron, määräsi pariskunnan myymään kyseisen jaetun talon sekä kaksi muuta asuntoa ja jakamaan rahat.

Soppa ei välttämättä vielä silti pääty. Herra Taubin lakimiehen mukaan mies on tyytyväinen päätöksen. Rouva Taub sen sijaan aikoo valittaa.

IS-AP

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.04.2011 - 16:07

enpä tiedä kenenkä etu avioeron hankaloittaminen olisi,
äärimmäisiä tapauksia lienee aina olipa säännöt sitten millaisia tahansa

(amerikasta löytyy vaikka kuinka paljon noita tapauksia joissa toinen osapuoli kiusallaan voi aiheuttaa erotilanteessa todella suurta harmia sille johon on suutahtanut, meillä sentään jonkilainen kohtuus vallitsee noissakin asioissa)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.04.2011 - 07:35

Kaikkea sitä suuressa maailmassa sattuu ja tapahtuu, onneksi Suomessa saa avioeron suht'koht nopsaan. Jollei yhteiselo onnistu, niin sitten on parempi pakata kimpsut ja kampsut ja lähteä eri teille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2011 - 07:39

Jos yhteiselämästä ei tule mitään sillon on parempi lähteä eriteille,jatkuva riitely syö ihmistä sisältä.Avioliiton solmimista on myös harkittava tarkkaan,vaikka ei sittenkään ole mitään takeita liiton onnistumisesta,kun tulevaa ei voi ennustaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2011 - 08:05

Kyllä. Esimerkki tapaus:

Erään varakkaan miehen vaimo haki avioeroa. Miehen juristi rapisteli papereita ja totesi, että koska avioehtoa ei ollut olemassa, miehen varsin huomattava omaisuus menisi ositukseen, ja koska vaimolla ei juurikaan ollut varallisuutta, hän saisi noin puolet huomattavasta pääomasta. Lakimies kysyi varovaisesti:
-Tuota, miten te rouva olette ajatellut osituksen toteutettavaksi.
-En halua mitään.
-Ette siis todella halua mitään? ihmetteli lakimies.
-En. Ainoa toiveesi olisi, että hän jättäisi minut siihen tilaan ja asemaan, jossa olin hänet tavatessani.
-Hmm, millainen asemanne tuolloin oli? kysyi lakimies.
-Olin leski.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2011 - 08:11

Kyllähän sen eron aika lailla helposti saa nykyaikaan, sen kun viet paprun maistraattiin ja
puolen vuoden kuluttua vakuutat uudestaan, että ero on selvä.
Jos se yhteiselo on tosiaan niin takkuista ja hirveää, niin mikä ettei.
Mutta hyvin tunteellista on myös lukea, että on yritetty etsiä ratkaisua muuten ja sitten
se on avautunut jotenkin se umpisolmu ja pariskunta elää onnellisina nyt.
Se ruoho näyttää joskus vihreämmältä kuin se onkaan, kun on aviositeet päällä.
Minua kiusaa nyt nämä 4-5 kertaa rakkauttaan vannovat, että nyt vasta se suuri ja iso mahtava
rakkaus pompahti elämään ja ei olla tälläistä koettu koskaan.
Eräs näyttelijätär S.S. vakuuttaa viimeistä edellisen Seuran kannessa, on nyt on taivas auennut.
Kehtaavat hyi , sanoo mummo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2011 - 08:16

En tiedä tuleeko ero koskaan helposti .Missä mielessä ajattelee,siinäkin monta kulmaa käänneltäväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2011 - 08:18

Jenkkilän meininkiä. Kyllä suomessa sentään eron saa mikäli haluaa, hopeoiden jakamisesta huolimatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2011 - 08:23

Kylläpä oli hankala tuo ero...

Mutta kyllä joskus varmaan erotaan liian nopeaan..
Makkarassa on kaksi päätä kukaanhan ei yksin tappele saati eroa..
Monimutkaiset ovat nämä tiet, itse kyllä tiiviisti liitossani pysynyt..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2011 - 09:00

Mitä Suomeen tulee, eroa haetaan aivan liian helposti, mutta myös avioliittoon pääsee liian helposti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2011 - 09:26

Kait se helpoilla syillä annetaan.Vaikka ei se ole parille välttämättä helppoa aina. Koska on paljon selvittelyä omaisuudesta ynnä muusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2011 - 11:26

Nykyinen lainsäädäntö avioerojen osalta on ihan hyvä.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 29.04.2011 - 12:33

Tuo on juuri tuota tyypillistä amerikkalaisten pelleilyä. Jos yhdessä elo ei suju, niin ei sitten. Mainitaanko artikkelissa miten perheen sukulaiset ja ennenkaikkea mitä lapset ovat saaneet kärsiä tästä 'loistavasta' järjestelyn hedelmästä. Kyllä siinä nyt tuomari saa taputtaa omaa hilseistä olkapäätään ja kertoa kansalle hyvyydestään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2011 - 17:55

kyllä tuo 6kk harkinta-aika on ihan riittävä.
eihän sitä voi pakottaa loputtomiin jatkamaan prosessia ja etsimään syyllistä. ku ei onnaa ni ei onnaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 30.04.2011 - 15:38

En tiedä saako eron liian helpolla, mutta ei se puoliso vaihtamallakaan miksikään muutu. Samat ongelmat ja koukerot ne eteen tulee ennen pitkää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2011 - 21:05

Tarina kuulosti aivan elokuvalta Ruusujen sota, jota tähdittivät Kathleen Turner ja Michael Douglas. Hyvä leffa muuten. Parempi, että eron saa halutessaan. Kamalaahan se olisi elellä riivinrautoina yhteiseloa. Sen sijaan naimisiinmenoa tulisi "hankaloittaa" etteivät ihmiset suin päin rynnistäisi avioliiton satamaan. Tässä pitäisi olla jokin rauhoitusaika ja antaa enimmäin ihastuksen pölyn laskeutua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 30.04.2011 - 22:29

Ei täällä ainakaan niin nopeasti ja helposti erota kuin esim. joissakin muissa maissa.
Ei taida enää olla sillä: kunnen kuolema meidät eroittaa - mitään merkitystä.
Ja mielestäni osittain hyvä niin, ei kenenkään ole pakko kärvistellä liitossa jossa ei ole hyvä olla - varsinkaan jos on kärvistellyt jos minkin tekosyyn takia vuosikaudet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2011 - 03:01

Ei, jos puolisot haluavat erota, niin silloin erotaan.