Vieläkö vappuna voi laittaa linnunpöntön puuhun, minkäkokoisen ja onko jo liian myöhäistä?

Avainsanat: milloin linnunpönttö puuhun

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.04.2011 - 13:12

Kyllä voit laitta jos uuttapönttöä laitat.Sinne menee reiästä riippuen 2.9-3.2.tiaiset-kirjosiepot.Heti vaan,Jos hyvä kesä tekeevät toisetkin poikueet. Mutta en yhtään epäile kun pöntön kiinnität tulee heti pian varaajat.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.04.2011 - 11:03

Ainoastaan kirjosiepon pöntön voi laittaa, sillä ne eivät ole vielä saapuneet, eivät ainakaan keskemmälle Suomea, ja ryhtyneet pesäntekopuuhiin. Lentoaukko tällä pöntöllä tulee olla halkaisijaltaan 32 mm.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 11:35

Tuossa eräältä metsämieheltä kysyin ja hän sanoi, että kyllä voi metsäisellä seudulla,
syvempään metsään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 11:42

Linnunpöntöt olisi jo pitänyt laittaa puuhun, sillä isot pöllölajit munivat jo helmi-maaliskuussa. Tiaisista lähinnä tali- ja sinitiaiset aloittavat pesintänsä huhtikuussa. Samoin myös varpuset, joista osa pesii pöntöissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 26.04.2011 - 13:04

Pöntönhän voi laittaa puuhun vuodenajasta riippumatta. Välttämättä siihen ei enää tänä vuonna majoitu pesuetta mutta onpahan sitten ensi vuotta varten jo valmiina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 14:07

Minä olen ripustanut mökille ja muuallekin silloin kun inspiraatio on iskenyt.
Kyllä niissä on aina liikettä näkynyt, vaikka ei aina heti joku pesisikään. Onpahan valmiina ensi vuotta varten. Kuten Bongari kertoi, jotkut tekevät toisenkin poikueen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 14:24

Pistäpä jo vain mutta mahtaakohan eka vuonna siihen asukkaat tulla mene ja tiedä, mutta uskon että ensivuonna ainakin on asukkaat...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 15:38

Viimeisiä hetkiä puiden pöntöttämiseen on nyt, mikäli meinaa jonkun asettuvan vielä taloksi.
Muistanet myös talven pakkaskelillä käydä tyhjentämässä pöntöt kesän asukkaiden pesimisjäljistä.
Siksi vähintään -10 asteen pakkasella, että pesässä mahdollisesti olevat loiset eivät käy kimppuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 16:14

Kyllä voit vielä laittaa. Kirjosiepot eivät ainakaan ole tulleet. Itsekin laitoin viimeisen pöntön vasta äskettäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 21:34

vuonna yhdeksätoistasataa kuuskytä-jotain teekkaripojat laittoivat juuri vapuksi tosi ison pötön puuhun siinä toivossa että saisivat jonkun ilolinnun sinne pesimään ....

kaupungin puisto-osasto sabotoi koko jutun hajoittamalla rakennelman heti Vapun jälkeen ... kateelliset ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2011 - 09:48

Joo usko vaan kyllä sää vielä kerkeät. Mihin hoppu valmiissa maailmassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.04.2011 - 22:00

Miksei sen voisi laittaa. Jos sinne nyt nyt ole pesijiä, niin onhan ne ajat tulevatkin edessäpäin.