Kuinkas syttyykö teidän lähellä pääsiäis valkee. Noitia karkoitetaan tiehensä.

Meillä päin ei ole. Olisi kivaa jos olisi. Menisin kyllä kokon ympärille.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.04.2011 - 10:44

onhan se palio turvallisempaa karkoottaa noirat pääsiääsenä valakian voimalla,
juhannuskokoolta voi valakia karaata;)
kyllä se vaan on komian näkööstä ehtoopimiällä ku monta noitaan karkootusvalakiaa loimottaa lakeurella.
saatei mäkises maastos näkyysikkää muutaku vähä savunhäivähröstä.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille Hyvää vappua.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 23.04.2011 - 10:22

Ei syty muita valkeita kuin mitä katkaisijasta kääntäen.
Olen kerran eläissäni ollut Pääsiäisenä Ylivieskassa, ja siellä oli pääsiäskokot. Upean näköistä katseltavaa, tunnelma oli hyvin erikoinen, hieman aavemainen.

Lisätty: 23.04.2011 - 10:24

fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A...%A4iskokko

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2011 - 10:33

ei kuulu etelärannikon perinteisiin,
risut poltetaan syksyllä ja vanhat veneet juhannuksena
noidat saa hääriä ihan rauhassa, eivät paljoa erotu muusta joukosta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2011 - 10:42

Ei ole täälläpäin tapana pääsiäisrovioita poltella, on pohjanmaan touhuja ne roviot.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2011 - 11:26

Ei kuulu itä-suomalaiseen perinteeseen, meillä vain varvuilla virvotaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2011 - 12:14

Ei ole koskaan pääsiäis valkee syttynyt ja eipä taida syttyä tänäänkään. Taitaa olla aika harvinaista täällä päin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2011 - 12:55

Kyllä kokkoja poltetaan, kuuluu perinteisiin pääsiäiskemuihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2011 - 15:44

Terassinlämmittäjän voisi napsauttaa illalla päälle ja ihailla tähtitaivasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2011 - 17:31

Ei Keski-Suomessakaan kokot pala muuta kuin juhannuksena .
perinne Etelä - ja Keski-Pohjanmaalla.
Karkoitetaan noitia ja suuten olkimäärien polttaminen turvaa
suuren sadon viljasta. Monet kokkojuhlat ovat joidenkin nuoriseurojen tai muiden jär-
jestöjen pitämia ja myös pinetä varainkeruuta harjoitetqan.
Sellaisen ajan muistan, että mummolan navetassa oli lankalauantaiyönä
käynyt noitia leikkelemässä lehmien karvoja. Mutta muuta isompia vahinkoja ei ollut tapahtunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2011 - 17:33

Savolaiset polttavat kokkoja vain juhannuksena. Saattaa kyllä joku kulottaa innoissaan näin keväällä, mutta muita valkeita ei näy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.04.2011 - 19:06

Ei täällä itärajan pinnassa tuollaisia valkeita poltella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2011 - 19:40

Ei kuulu meidän pääsiäisjuttuun...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2011 - 09:25

Ei taida kuulua satakuntalaiseen pääsiäisperinteeseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2011 - 21:24

Tuossa mökin grillikatoksessa lämmin valkea paloi. Lienee noidat karkoittanut, kun niitä ei näkynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 11:58

Meidän kaupungissa eli Seurasaaressa, lähellä kaupunkikotiamme, on joka vuosi pääsiäiskokkoja. Tosin olemme maalla ja ne kokot jäävät näkemättä.
Kokot ovat Pohjois-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan perinnettä, Etelä-Pohjanmaasta en tiedä.
Mukava tunnelma oli pääsiäiskokolla, sen muistan hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2011 - 12:04

Uutisista näin, että Seurasaaressa paloi kokko. Minulle vieras perinne, en ole koskaan nähnyt Pääsiäiskokkoa, mutta sentään Juhannuskokko on tullut tutuksi. Olimme Pääsiäisen mökillä ja sekin on niin lähellä Helsinkiä, ettei sielläkään kokkoja poltella. Menisin kyllä katsomaan, jos vain jossakin lähistöllä olisi.