Kun olit pieni tyttö/poika, kävitkö virpomassa varpomassa?

Avainsanat: virvon varvon

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.04.2011 - 15:21

Kyllä minä kävin virpomassa, lapseni ovat käyneet ja nyt lastenlapset käyvät virpomassa, tässä kaupunginosassa on nykyään pieniä lapsia taas ja on voimistunut tämä perinne, minusta on mukavaa kun käyvät ja kyselen että kenenkä lapsia ovat, kun en heitä niin tunne, vanhempansa kylläkin ovat tervehdys tuttuja.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.04.2011 - 15:07

Joskus muistelen käyneeni. Siihen aikaan se olikin yleisempää, kuin nykyisin. Palkaksi antoivat omenan tai pikkuleipiä joskus vähän rahaakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 15.04.2011 - 15:11

Kävin isoveljeni kanssa virvontareissuilla parina vuotena. Ihan tarkkaa muistikuvaa minulla ei siitä ole. Muistan vain, että minut oli puettu trulliksi ja käteen laitettu kahvipannu. Pannu täyttyikin mukavasti namuilla, jotka kotiin päästyämme levitimme lattialle ja söimme veljeni kanssa posket pullottaen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2011 - 15:37

En koskaan ole käynyt virpomis retkillä. Minusta aivan ihanan näköistä pieniltä ihmilsiltä.Me ei lapsena saatu mennä minnekkään.Ei saanut kertoa nimeäkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2011 - 15:54

eipä ollut kaupunkilaiskakaroilla tapana käydä .....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2011 - 16:00

Muistan hämärästi käyneeni ihan naapuritalossa saakka,asuimme isossa korttelinkokoisessa talorykelmässä tai sitten sotken joulupukkina olemiseen ;-D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2011 - 18:07

Hämärä muistikuva, että muutaman kerran olisi tullut käytyä....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2011 - 20:20

ei en ole käynyt, ei vissiin ollut niin varhaisessa vaiheessa meidän asuinkulmallamme muodissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.04.2011 - 22:12

Muistaakseni se jäi vain kotiväen roiskimiseksi sillä koulussa tehdyllä vitsalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.04.2011 - 22:22

En käynyt. Enkä tiedä muidenkaan sen alueen lapsista käyneen. Olisi ollut talon asukkaille kauhea riesa, jos kaikki talon penskat olisi käyneet samoissa paikoissa. Huh. Iso kerrostalo ja lapsia varmaan 50.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 21:09

Ei ollut meillä päin tapana. En ole kauhean innostunut näistä virpojista, joten ovi pysyy visusti kiinni. Kerran maalailin eteistä ja silloin pikkuvirpojat saivat palkoikseen muutaman euron. Tuntui olevan suuri juttu. Oma lapseni ei ole ollut virpomassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2011 - 00:13

Siihen aikaan kun olin virpojan ikäinen vanhemmat kielsivät että kerjäämään ei mennä..
Eikä koulustakaan tuota pahemmin opeteltu kuin jo nykyään on vuosia ollut tapana ja taas näyttää hiipuvan virvontaperinne, monilla ovikoodit jotta virpojat eivät pääse pimpottamaan ovikelloa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2011 - 03:13

Kävinhän minä, ja nyt käy sitten oma jälkikasvu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2011 - 11:32

Virpominen tapana tuli tänne lounais-suomeen paljon myöhemmin. Ei silloin ollut virpojia liikkeellä. Äiti kyllä kertoi hänen nuoruudestaan ja virpomisesta karjalassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2011 - 17:54

Kävin kunnes äiti kielsi sen mun ollessa 12vee,olin kuulemma liian vanha sellaseen... :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2011 - 22:32

Asuin aika syrjässä kaupunkin laitamilla omakotitaloaluella, meillä oli tapana kaverini kanssa käydä virpomassa.