Vieläkö muistuu kansa/peruskoulun ensimmäinen käsityö mieleen?

Katselin juuri yhtä käsityökirjaa ja siinä oli vohvelikangastöitä. Voi sitä itkua ja tuherrusta ennen kuin liinat olivat valmiita.

Avainsanat: kansakoulu käsityöt vohvelikangas

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 13.04.2011 - 10:29

Minä muistan puikoilla tehdyn patalapun. Se oli ihan hullunkurisen näköinen. Kapeni sitä mukaa mitä edemmäksi pääsin. Lopputulos oli lähes kolmion muotoinen.

Kysyjän kommentti

Kiitos. Sinä teitkin sitten modernin patalapun. Varmasti oli hyvä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.04.2011 - 09:27

virkattiinpa äidille patalappu,
lopputuloksesta oli vaikea sanoa oliko se tarkoitettu neliskanttiseksi vai pyöreäksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 09:27

liekö ollut hiirenhännän virkkaaminen. mutta erittäin tylsää se oli niinkuin kaikki muukin ekaluokalla, osasin laskea ja lukea kouluun mennessäni,
ja muut vasta opettelivat tavaamaan. käsitöissäkin tietysti olin haka, johtuen osaksi siitä että äitini oli taitava tekemään vaikka mitä.
ainut käsityö ekaluokalta mikä on säilynyt, on käsityöpussukka johon olin kirjonut nimikirjaimeni koristeellisesti sekä kukkasia. tuolla se on jossain komeron uumenissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 09:28

En muista tarkkaan mikä se oli mutta mieleen tulee ensimmäisenä sellainen pieni ruudullinen kangasliina jota käytettiin kouluruokailussa. Eli liina laitettiin pulpetin päälle ja ruokalautanen siihen. Oli varmaan ensimmäinen varsinainen käsityö.
Olen tyytyväinen siihen että käsityö oli opetusohjelmassa, toki aika paljon tein kotona omatoimisesti sekä jo ennen koulun aloittamista että kouluaikana.
Pannulappuja tehtiin virkkaamalla myös jossain vaiheessa ja niistä tuli helposti epämääräisiä käppyröitä.
Äitini oli opettaja mutta käsitöissä olin hänta taitavampi. Äitini bravuurit olivat esim. ruoka-asioissa, yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa jne, ei siinä käsitöitä varmaan ehtinyt harrastaakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 09:57

Vohvelikankainen pieni liina jota meillä pidettiin leipäkorissa,nyt se samainen liina on minulla äitini jäämistöstä.Patalappukin virkattiin,mutta ei vissiin ekallaluokalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 10:18

Patalapun minäkin jouduin pakosta virkkaamaan. Muistutti eniten puolikasta pipoa. Oli se aikamoista kaivertamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 10:33

Kyllä taisi olla joku patalappu,en tiedä tuliko tuosta yhtään mitään.Jotenki on vaan mielessä. Alaluokalla oliko ensimmäinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 10:46

Joku hikisin pikku käsin virkattu tai kudottu riepupahanen oli,mutta muutoissa ja elämän tuiskeissa kadonnut...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 10:48

Minä muistan, tehtiin mustekynän kuivausympyrä. siis pyöreitä tilkkuja päällekkäin ja nappi keskelle.
Myöhemmin tuli patalaput. Virkkaamisen ja kutomisen äiti oli jo opettanut minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 11:42

Muistan....Vaikka tyttö olinkin,se oli yhtä tuskaa! Kaiketi senkin läpyskän valmiiksi lopulta sain...

Kaiken teki pahemmaksi se, että oma äiti oli ompelija ja erittäin kätevä puikkoessaan ja koukatessaan kaikenlaista kädenkäänteessä...
Minä sensijaan istuin pöllin päällä pihalla ja vuolin ukkoja.Tai sahasin lautaa tai naulasin isän avuksi jotain.Puhumattakaan puiden pilkkomisesta tai pinoamisesta....Kerran jäi muuten lettinauha pinon väliin, kun puita pinosin.Isällä oli naurussa pitelemistä, kun sitä irti kiskoin...
Oi niitä aikoja :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 11:43

Kyllä. Iskin kirveellä sormeni melkein poikki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 13:02

Mustekynän terän kuivauslappu oli ensimmäinen työ, kuten Sirkkaliisallakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 13:44

Vohvelikangas pöytäliina sekä pyyhe tuli tehtyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 13:53

Kyllä, muistan kuin muistankin sen mitä tein kansakoulussa ensimmäiseksi käsityökseni. Se oli vohvelikankainen ruokaliina joka oli tarkoitettu pidettäväksi pulpetin suojana ruokatunneilla. Kirjailimme tuohon vohvelikankaaseen erivärisillä langoilla kouketoita ja hapsutimme lopusi kankaan kivannäköiseksi. Seuraava mieleeni muistuva käsityö oli itselle tehdyt sukat. Opettajan kaikista neuvoista huolimatta kudoin niistä niin suuret, että ne pyörivät jopa 45 numeron jalat omistavan isänikin jaloissa ja pysyivät paikoillaan vain hänen kumisaappaittensa päällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 14:52

Vohvelikankaasta tehty liina. :D Ja myöhemmin taas vohvelikankaasta tehtiin kerhopussukka. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 15:31

Virkattu patalappu, josta sainkin äidilleni sipulipussin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 15:53

Vohvelikankaasta täytyi ommella ja koristella itselle ruokaliina ja se oli oikein mukavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 17:20

Pieni punainen vohvelikankainen pöytäliina, johon langalla tehtiin kuvioita ja reunat laitettiin hapsuille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 17:23

En ikävä kyllä muista. Minulla on niin huono muisti, vai mikä se oli. Ja on ollut elämän varrella niin paljon käsitöitä sen jälkeen että eipä muistu : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 13:35

Se oli varmaan jotain vohvelikangas juttua, vieläköhän sellaista kangasta on olemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 22:55

En muista, mutta rakastin askartelu- ja käsityötunteja.