Onko sinua tai lastasi kiusattu koulussa?

Koulukiusaaminen tuntuu nykyään olevan ennemmänkin sääntö,kun poikkeus ja näille kiustuille lapsille ei näytä apua löytyvän mistään.Erään lapsen äiti otti oikeuden omiin käsiin ja sai maksaa kovat sakot ja korvauksia kiusaaja perheelle ja näiden korvauksien saajan käsi ei takula vapise häpeästä korvauksia saadessa.En voi ymmärtää,mihin tämä maailma on menossa.

Avainsanat: koulukiusatut lapset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.03.2011 - 19:15

Kyllä. Traumoja ei ole jäänyt, enemminkin vahvempana kasvanut elämään. Ehkäpä vahvuuteni ja se, että puolustin heikompia otti pattiin näitä kiusaajia. Helpoimmalla pääsee, kun vain sulkee silmänsä eikä mene kiusatun puolelle. En vain osannut sulkea silmiäni. Heikkoja esimiehiä tämä luonne ärsyttää, mutta onnekseni tielleni on osunut monta vahvaa ja vaikuttavaa johtajaa. Suomalaiseen yhteiskuntaan kaivataan selkärankaisia johtajia; onneksi tuulet ovat muuttumassa kun huomataan miten paljon kiusaaminen vie voimavaroja. Huono ilmapiiri työyhteisössä estää kehityksen ja kasvun, huono ilmapiiri estää tehokkaan opiskelun kouluissa. Kiusaaminenkin saadaan kitkettyä pois niin kouluista kuin työpaikoiltakin; meistä itsestämmehän se on kiinni hyväksymmekö kiusaamisen vai emme. Jokainen aloittakoon itsestään.

Kysyjän kommentti

Sinun vastauksesi oli ehdottomasti parhain ja asiallisin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.03.2011 - 10:33

Ei minua ole koskaan koulussa kiusattu, oli isokokoinen veljeni samassa koulussa ja kuuluisa kovista nyrkeistä. Ei lapsiammekaan ole kiusattu eivätkä hekään ketään kiusanneet päinvastoin puolustivat heikompiaan ja lapsenlapsiakaan ei kiusata koulussa, on pieni koulu jossa ovat ja opettajat sekä kouluavustajat ovat tarkkaavaisia, sisareni toimii samassa koulussa ja lapsenlapseni heti kantelevat hänelle jos joku kiusaa jotakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.03.2011 - 11:20

Jonkunlaista arvostelua sitä sai osakseen silloin tällöin, mutta ei mitään varsinaista kiusaamista eikä myöskään oma lapseni kokenut mitään sellaista. Riippuu aika paljon myös koulun sijaintipaikkakunnasta. Pienissä kyläkouluissa asiat yleensä huomataan ajoissa ja niihin pyritään heti vaikuttamaan. Suurissa kaupungeissa se on varmaan vaikeampaa ja nuorisokin on hiukan erilaista. Tällainen tuntuma on itselläni asioista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 11:35

Ei sitä niillä vuosilukukymmenillä kun ala-ja kansakoulun kuljin puhuttukaan mitään koulukiusaamisesta.
Johan silloin opettajat olivat niitä koulukiusaajia karttakeppeineen.
Onko oikein näpsiä karttakepillä sormille jos mustepullo kaatui pulpetissa tai poika joka vahingossa
kävi piha-alueen ulkopuolella joutui tunnin seisomaan nurkassa koivuhalko käsien päällä ylhäällä.
Koulumatkaa hänellä oli 6 kilsaa, eikä varmaan ollut autokuljetuksia. Oli Pohjois-Karjalan köyhän
perheen poika.Myönnän toki, että koulukiusaamista on ja sitä ei saisi olla. Mutta tavallinen nujakointi lasten keskuudessa
ei kuulu koulukiusaamisen piiriin.Kyllä sitä silloin minunkin aikaan varmaan oli kiusaamista, mutta kuten sanoin ei siitä puhuttu jos olisi puhuttu olisi kantelunuorin .tai kantelupukin nimen saanut ja sitten se vasta
souvi olisi alkanut,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 11:50

Ei ainakaan muistilokerossa ole tuollaisia tapahtumia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 13:22

Ei minun kouluaikoina edes puhuttu koulukiusaamisesta. Pojat kiusasivat tyttöjä enemmän ja vähemmän, mutta sitä pidettiin ihan normaalina. Nimittelyä yms. en muista kuulleeni, mutta silloin olikin parempi kotikasvatus- ja kuri. Joskus tympäisi, kun yksi poika hautasi minut aina lumihankeen ja istui vielä päälläni joten en välitunnin aikaan pystynyt tekemään muuta....lienee ollut tapa osoittaa ihastumista, mutta minua se ei juuri kovasti innostanut. Tosin olimme sitten kirjeenvaihdossa jonkin aikaa...missähän lienee sekin poika nyt. Toivottavasti ei kiusaa vaimoaan...tai muuta vastaavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 14:14

Mua kiusattiin lapsena, varsinkin koulumatkoilla. Mun lapsia ei ole kiusattu, jos joku kiusaisi puuttuisin heti asiaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 14:52

Minua ei ole kiusattu olen ollut niin tomera tyttö.Tuli pikku nyrkistä että paukku. Pojillekkin.Olin arka ,mutta en pelännyt.
Enkä kyllä osaa vastata onko meidän lapsia kiusattu . Ainakin kokeiltu. Mutta pojista toinen sanoi tekosen kostaneen tilaisuuden tultua. Joten kiusaaja sanoi pojalleni ,ollaanko kavereita.Poika kertoi sitä muistaakseni.
Tyttöäkin koitti iso pojan kolli koulumatkalla kiusata. Tyttö käveli 4km kotiin päin, menimme vastaan ja poika pyörällä perästä ajoi kovaa ,löi nyrkillä päähä.Molemmat kulki samaan suuntaan ja samasta koulusta. Se muistaa komentamisemme vieläkin, vaikka on parimetrinen hujoppi ja 40v.as.Hymyille vastaantultaessa vienosti. Mutta meni asia ja sanoma perille.
Meidän pappa puhui kolumatkastaan meille että piti olla morapuukko perstaskussa, muuten ei selvinyt 7km koulumatkasta jalkaisin. Isommat kiusas .Josku 1915-20 luvulla.Sotareisulla kuulemma joutui vielä kovemmalle.

Lisätty: 29.03.2011 - 19:45

Muuten morapuukoa pappa sanoi kekluksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 15:56

Olihan sitä koulukiusaamista jo omaankin aikaan..
Naapurin poika kiusasi minua, mutta kyllä siitä selvisin ihan hyvin.. ei tullut traumoja...
Omat lapset selvisivät ilman kiusaamista...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 20:37

Ei siihen aikaan ollut koulukiusaamista,kun koulua kävin.Eikä lapsetkaan ole joutuneet kärsimään koulukiusaamisesta..
Nykypäivänä tuntuu olevan aika yleistä,mikä todella ikävä juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.03.2011 - 21:23

Kumpikin meistä on osamme saanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2011 - 18:28

Minua kiusattiin paljonkin, kun olin alakoulussa ja välillä koulunkäynti oli tämän vuoksi todella vastenmielistä. Omaa lastani ei onneksi ole kiusattu ja toivon, että ei jatkossakaan kiusata. Hänen koulunsa kuuluu ns. Kiva-kouluihin, jossa koulukiusaamisesta puhutaan paljon ja yritetään ehkäistä monin tavoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2011 - 22:02

Minua on 60 luvulla kiusattu ja mukana oli (parhain) ystäväni
hän ei halunnut erottautua massasta

90 luvulla kumpaakin lastani on kiusattu

pojan opettaja yritti vaikuttaa asioihin

tyttäreni opettaja vain päivitteli
eihän nuo hyvästä perheestä olevat tytöt voi sellaista harrastaa

tulee tuo uutisointi heinon pariskunnan tapauksesta

pojat jotka saatiin rikoksesta kiinni

olivat ( hyvästä perheestä )

muistona koulun rehtori kohautti olkapäitään kun tein ilmoituksen kahdesta pojasta
jotka vaani kuula pyssyjen kanssa koulun parkkipaikalla
hän luulee että olen sen unohtanut mut päivä koittaa
kun hän saa siitä tehdä selon teon minkä häneltä pyysin

muuten oikein hyvää kevättä kaikille pitkästä aikaa
t. sentta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2011 - 10:00

nykynormien mukaan ehkä, mutta aikaisen 'maan tavan' mukaan en kokenut mitään erinomaista enkä saanut siitä mitään traumoja ...