Quo vadis, Domine? Kuka esitti tämän kysymyksen ja kenelle? Oletko käynyt paikalla?

Avainsanat: quo vadis domine

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.03.2011 - 08:54

Pietari siten kyseli Jeesukselta Via Appian varrella ja Jeesus vastasi menevänsä Roomaan.

Tuolla käyminen puuttuu vielä matkailukokemuksistani.

Kysyjän kommentti

Pietari oli lähdössä pois Roomasta, kun hän Via Appialla näki Jeesuksen. Minne menet Herra? kysyi Pietari nähdessään Jeesuksen. Jeesus vastasi menevänsä Roomaan uudelleen ristiinnaulittavaksi. Tällöin Pietari muutti suunnitelmansa ja kääntyi takaisin Roomaan. Pietari naulittiin ristille pää alaspäin, koska hän ei mielestään ollut tarpeeksi arvokas kuollakseen samalla tavalla kuin herransa Jeesus.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.03.2011 - 09:23

Quo vadis, Domine? (suom. Minne menet, Herra?) on latinankielinen lentävä lause. Pietarin teoissa, eräässä Uuden testamentin apokryfikirjoista, olevan legendan mukaan keisari Neron vainoja paennut apostoli Pietari esitti tämän kysymyksen Jeesukselle kohdattuaan tämän Via Appian varrella.

fi.wikipedia.org/wiki/Quo_va..._Domine%3F

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2011 - 10:08

Olen -82 ajanut niin paljon Via Appiaa Roomaan ja Pietarinkirkolle tullessa, kuin se oli mahdollista.
Aamulla se matka alkoi Monte Cassinosta ja ei noustu moottoriteille kertaakaan.
Oli yllätys kun sinä sunnuntaina Paavi esiintyi ensimmäisen kerran murhayrityksensä jälkeen. Ei kukaan kysellyt minne menet?
Eräs nunna, kun vaihdoin auton vieressä tummia housuja shorteihin, kyseli kansallisuuttamme. Ei meinannut mennä Finland perille, vasta kuultuaan Finlandiese kyseli osaanko Italiaa tai Ranskaa. Pääni pudistuksen jälkeen moiskas pusun poskelle ja jatkoi matkaansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2011 - 12:30

Kaikki tiet vievät Roomaan ja olen kerran käynyt. Uudelleen haluan käydä jossain vaiheessa ja suosittelen toisillekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2011 - 13:04

Tiet ovat vieneet joitakin kertoja Roomaan,tosin monta vuotta sitten,mutta aina Rooman näkymät leffoissa yms.ilahduttavat ja herättävät Rooma-ikävän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2011 - 18:29

Pietari teki tuon kysymyksen Jeesukselle Via Appialla.
Vi Appia Antica on ehkä antiikin Rooman kuuluisin tie.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.03.2011 - 23:27

Eipä ole tullut Roomassa käytyä.