Onko Wienissä olemassa jonkinlaisia kortteja tai lippuja, joilla voi liikennöidä eri kulkuvälineissä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.03.2011 - 13:59

www.okmatkat.fi/page.php?page_id=151

Kysyjän kommentti

Tuli laaja selvitys kulkuvälineistä, lähes samanlainen oli toinenkin vastaus

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.03.2011 - 13:43

JULKINEN LIIKENNE
Wienissä on erittäin hyvin järjestetty julkinen liikenne, kulkuneuvot ovat siistejä ja niitä on helppo käyttää. Vaikka kaupungin ydinkeskustassa onkin vaivattominta liikkkua kävellen, pitemmälle mentäessä varsinkin raitiovaunu ja metro ovat käyttökelpoisia. Bussit, raitiovaunut ja metrojunat kulkevat joka päivä klo 05.00–00.30.

Liput
Kaikkiin Wienin liikennelaitoksen kulkuneuvoihin käyvät samat liput. Lippuja saa automaateista, mutta koska erilaisia vyöhykkeitä ja lipputyyppejä on useita, helpointa on ostaa lippu etukäteen lehtikioskista tai metroasemien lippukioskeista. Peruslippu on voimassa kaikilla Wienin vyöhykkeillä ja sillä voi vaihtaa niin usein kuin haluaa, kunhan matka tehdään yhtäjaksoisesti.

Myynnissä on myös 24 tunnin ja 3 päivän lippuja. Turisteille on vielä käytännöllinen 8 lipun vihko, Umwelt-Streifennetzkarte, jonka jokainen lippu on voimassa yhden päivän leimauksesta. Vihkoa voi käyttää useampi henkilö samanaikaisesti: jokaiselle vain leimataan oma lippu.

Vienna Card
Wien-kortti on turisteille suunniteltu kortti, johon sisältyy 72 tunnin julkisen liikenteen lipun lisäksi paljon alennuksia mm. museoiden, teattereiden, kiertoajelujen ja nähtävyyksien pääsymaksuista. Myös monet kaupat antavat alennuksia korttia näytettäessä. Wien-kortin voi ostaa hotelleista ja turistitoimistoista.

Taksit
Taksin saa Wienissä helpoimmin taksiasemalta. Myös lennosta voi yrittää taksia, mutta autot eivät aina suostu pysähtymään katujen varsille. Taksin voi myös tilata taksikeskuksesta (31300, 40100 tai 60160). Taksien perushinnat ovat kiinteät, lisämaksu veloitetaan jos matkustajia on enemmän kuin yksi. Myös matkatavaroille ja yö- ja viikonloppuajolle on omat lisämaksunsa. Takseille on tapana antaa juomarahaa n. 10 % matkan hinnasta.

Esimerkiksi tuosta okmatkat linkistä lisätietoja.

Lähteet:
www.okmatkat.fi/page.php?page_id=151