Ossatko sinä pukeutumis koodin?

Eduskunnassa kaikki eivät sitä näytä osaavan.

Avainsanat: pukeutumis koodi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.03.2011 - 09:06

On olemassa "Käytöksen kultainen kirja". Siitä löytyy kaikki tarpeellinen.

Tässä yksi niistä hintaan 15,30 €.

www.suomalainen.com/sk/servl...ID=4045455

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.03.2011 - 08:52

Tuskin se ihan hallussa olis mutta tuskin punaista päälle pistäisin jos pidettäis hiljainen hetki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2011 - 09:24

Osaan kyllä. Demarit sen sijaan loistavat osaamattomuudellaan enkä sitä ihmettele edes.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2011 - 09:45

Kyllä osaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2011 - 09:52

Kyllä sen verran osaan, kun tarvitsen ja jos olisin epävarma kysyisin joltakin.
Eipä sitä meikäläisellä ole kuin perhejuhlia, niihin osaan pukeutua ajanmukaisesti.
Se punainen mekko oli kyllä vahinko, ei hän sitä tahallaan tehnyt, Ei se osamatomuutta ollut
uskon niin, kelleppä meillä ei vahinkoja sattuisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2011 - 10:44

Mummoni oli aikanaan Matilda Freden pikkupiikana ja myöhemmin sisäkkönä.Hän oli asiasta hyvin ylpeä.Niinpä jo pikkutyttönä sain kuulla tarinoita "kartanosta" ja sen elämästä.Mummo myös opetti käyttäytymisen ja pukeutumisen perusteita ihan kuin huomaamattaan.Ne jäi lapsen mieleen hyvin.Eivät ole opit kovinkaan paljon niiltä ajoilta muuttuneet.

Myöhemmin oma äiti auttanut, jos jotain kysyttävää on asian tiimoilta ollut.En usko, että toistaiseksi on tarvinut kenenkään pukeutumistani hävetä :)

Lisätty: 16.03.2011 - 13:22

Kirjoitetaan kaiketi kuitenkin siis Matilda Wrede....

Lähteet:
muistilokero oma

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2011 - 11:46

Uskon osaavani, vaikka eduskunnassa olikin yksi punaista päällään...

En nyt hautajaisiinkaan olkapäät paljaana menisi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2011 - 12:40

ei ole tarvinnut itse häpeillä eikä kenenkään muunkaan puolestani, eli eiköhän koodien ja tapojen tulkinta ole kohtuulllisesti hallinnassa

____

Ihmisten vaatetuksella (pukeutumisella) on selvästi kahtalainen merkitys, suojaaminen ja viestitys.

Ulkoinen tilanne määrittelee sen millaista suojavaatetusta tarvitsemme, jos valinta menee väärin tulee esimerkiksi hiki, vilu tai iho palaa liiassa UV-säteilyssä. Tämän puolen pukeutumisesta olen oppinut melko hyvin ihan käytännön kokemuksista, niinkuin varmaan moni muukin.

Pukeutumisvalinnoilla me myös viestitämme lajitovereillemme erilaisia asioita. Hyvin 'muodollinen' ja tarkkaan tilaisuuden mukaan pukeutuminen kertoo että nk. käytöksen kultaiset kirjat on luettu, kertoopa vielä senkin miltä vuosikymmeneltä, sillä eihän nekään suositukset mitään ikuisia totuuksia ole. Esimerkiksi voisi mainita (niiden 'kelvottomien' demarien vastapainoksi) että tämä nykyisten kokoomusministereiden häärääminen ilman solmiota monissa virallisissa tilaisuuksissa olisi muutama vuosikymmen sitten ollut melkoinen skandaali.

Iso poikkeaminen yleisesti hyväksytyistä pukeutumiskoodeista voi olla (ja usein onkin) myös protesti, kapinointia vallitsevia tapoja vastaan, ääritapauksessa sen voi ottaa myös loukkauksena tilaisuuden järjestäjää ja/tai muita osallistujia kohtaan.

En nyt tiedä onko eduskunnan istuntosaliin normaaleihin täysistuntoihin ainakaan mitään virallista pukeutumiskoodia olemassa, uskoisin että siisti ja säädyllinen vaatetus riittä eikä sen pitäisi ketää loukata .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2011 - 14:31

kyseisen frouvan selitys oli ettei muistanut hiljaisen hetken viettoa ennenkuin oli myöhäistä.
turha siitä nyt on hirteen toista vetää. ehkä eniten mietitään mitä se japanin edustaja tästä meinasi.
vaikka säkkikankaassa menisi - itse tapahtumaa pitää arvostaa. ja siihen osallistumista.

no - ehkä mä ottaisin herneet jos mun läheisen hautajaisiin tulis joku kiljuvan punaisessa puvussa. toisaalta - emmää sitä pukua pidä enkä häpee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.03.2011 - 21:53

Kun ei tunge nokkaansa joka paikkaan, niin täällä kotona eikä ystävien kesken ei mitään koodeja tarvita.