Osaatko kirnuta voita?

Missä näin olet tehnyt?

Avainsanat: kirnuta voi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.03.2011 - 17:18

Kyllä olen lapsena sitä kirnunut ja suolannut.Ai että oli voi hyvää. Ei tämä nykyinen.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille vastauksista!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.03.2011 - 15:36

Uutena ollessa jouduin kirnuamaan kiintiön täyteen isäni kodissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 16:01

Kun olin lapsi niin mummo usein kirnusi voita ja itsekin sain joskus hommaa kokeilla...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 17:01

Olen mäntäkirnulla tehnyt voita, sitten sellaisella pyöritettävällä laitteella.
Hyvää on tullut. Enkä ole vielä kovin vanha ollut kun on joutunut voinsa kirnuamaan itse.
Tämä on tapahtunut täällä kotipitäjässäni ja jo alkaa aikaa olla 64-63 vuotta, kun sitä hommaa
aloiteltiin.

Asian ulkopuolelta olen joutunut juoksemaan kupin ja vispilän kanssa, kun eläin on tapettu ja veri
otettiin talteen, piti vispata, ettei hyydy. Sai makoisia verilettuja. Ja olenhan joutunut tahkoakin
pyörittämään, oppinyt oikein päinkin sen, ettei aina vastapäivään.Se oli kurjinta hommaa.
Mäntäkirnua piti sauvoa sellaisella reikäkauhalla, tuolin päällä seisten, ja tahti piti olla kiivasta.
Pyöritettävä oli taas kiivastahtista veivaamista kammesta ja sitten kun sai sen voille, niin alettiin
edestakaisella veivauksella kokoamaan voita yhteen kasaan, jonka jälkeen se voi vielä pestiin ja
suolattiin. Ja arvaa miten hyvää tuore kirnupiimä oli kesisellä heinäpellolla janoon, jatkettuna vedellä.
Kyllä sitä ihminen kaikkeen entii, kun tarpeeksi elää ja vikkelä on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 17:13

Osaisin jos olisi tarpeen.
Sivusta olen tyytynyt seuraamaan joskus lapsena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 17:25

En osaa ja hyvin olen pärjännyt,mummo kesämökillä säilytti voin suolavedessä maakellarissa ja maistui hyvältä,sen muistan.Kirnun ja maitoo(keraa?),jos saisin käsiini,niin varmasti aikanaan voita muodostuis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 17:32

Lapsena mummon kanssa sitä tehtiin. En tiedä osaisinko enää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 18:15

En osaa kun ei ole kirnuakaan minulla että voisin opetella, eikä ole lehmääkään mistä maitoa saisin voin tekoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.03.2011 - 18:24

Tuli sitä maalaistalossa tehtyä nuorena ollessa. Osaan siis, ja hyvää oli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 19:01

vanha kirnu on sisareni maaseutupaikassa, mutta lehmät turhan kaukana.
mummoni ja äitini sen taidon kyllä osasivat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 19:22

Pikkupoikana tätini luona Pohjanmaalla. Tuskimpa enää osaisin tuota tehdä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 19:24

Itse tehty voi on arvossaan,mutta en ole koskaan kirnun mäntään joutunut tarttumaan.Oppisin kyllä jos joku opettaisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 20:16

Itse en osaisi, mutta mummulassa tehtiin voi itse ja tottakai lapsen piti päästä kokeilemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 21:37

En osaa ollenkaan. Olisi hauska kokeilla. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 21:47

Itse en ole kirnunnut,mutta olen aikoinaan seurannut..kun mummo kirnusi voita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.03.2011 - 12:39

Kotonani kyllä oli kirnu ja jossain vaiheessa sillä myös kirnuttiin itse voit. En ole sitä itse käyttänyt mutta jotenkin hämärästi muistan miten sillä kirnuttiin.

Tällaisesta siis on kyse: fi.wikipedia.org/wiki/Kirnu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2011 - 10:22

Olen sitäkin joskus ammoisina aikoina saanut kokeilla, muistan miltä se kirnu näytti. Voi maistui hyvältä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2011 - 04:40

En koskaan ole kirnunnut, joten tunnustan etten osaa.