Osaatko soutaa ?

Missä tämän taidon opit ja miksi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.03.2011 - 19:28

Pikkupoikana isän kanssa saaristossa yhdessä nostettiin ja laskettiin pitkäsiimaa. Illalla ja aamulla sitä käytiin kokemassa. Kaloja tuli riitävästi omaan tarpeeseen.
Joskus oli niin kova tuuli, että siimannostajan piti olla veneen keulapäässä.
Ongella käytiin ja vetouistelua harrastettiin soutamalla. Kyllä siinä oppii soutajan vaikean homman.

Lähteet:
muistilokero

Kysyjän kommentti

On ne vaan kivoja muistoja... Kiitos kaikille vastauksista !

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.03.2011 - 13:52

Kyllä minä osaan soutaa ja huovatakin, olen asunut lapsuuteni aivan merenrannassa ja soutaminen oli mukavaa, ja ensin piti uimataito oppia sitten sai lähteä soutelemaan ilman vanhempia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 14:24

Totta mooses. Järvi on ihan vieressä. Lapsena opin soutamaan ja hyvin sujuu paitsi kun on kyseessä verkkojen soutu...loput arvaattekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 14:34

Isoisäni komensi "souva, huopoo tie nyt jottai", kun verkot nousi yhtenä nyörinä täynnä kalloo.
Silloin opin venettä liikuttelemaan vähän yli polvenkorkuisena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 14:34

Kauan sitte osasin ainakin..
Kesäsiirtolassa lapsena tuo tuli opittua!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 14:59

Opin soutaamaan maaseudulle muuttamisen jälkeen joskus 70-luvun lopulla. Olin silloin jo aikuinen. Lapsena ei ollut koskaan mahdollisuutta souteluun, sillä meillä ei ollut venettä, vaikka asuimmekin melko lähellä merenrantaa. Ei meillä ollut autoakaan, vaikka monilla muilla sellainen kapine jo olikin. Olimme kai sitten niin köyhiä, vaikka ei sitä jälkeenpäinkään oikein vieläkään tiedä.
Nyt meillä on oma laiturikin, soutuvene ja siihen pikkuinen peräprutkukin. Minä en niin veneestä välitä. Viime kesänäkään en istunut kertaakaan tuhdolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 15:03

meren ranalla ja saaressa kasvatetulle soututaito on itsestääselvyys,

kuusivuotiaana sain ensimmäisen oman soutuveneeni isoisältäni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 15:59

kyllä jo pikkutyttönä vanhimpana lapsena sain olla isälle kalakaverina ja soutaa mm. uistinta kun vedettiin.
Monet sadat tunnit olen viettänyt veneessä kalastamassa vielä aikuisenakin, joten taito on tallessa.
Taidon opin siksi, että olin aika tavallisen köyhön kodin tyttö ja jokapäiväistä särvintä haettin Ahdin
valtakunnasta. Kyllä sitä saatiinkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 19:07

Kyllä osaan soutaa ja taidon opein nuorena mummulassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.03.2011 - 19:23

Toki nyt soutaa osaan. Lapsena jo opettelin. Ei olisi muuten päässyt hyville kalapaikoille onkimaan. Ja on se muutenkin kivaa kauniina tyynenä kesäpäivänä, vaikka ei onkisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 19:38

Soudan hiukan eli saan kyllä veneen eteenpäin ja pyörimäänkin.Meillä oli saaressa mökki ja poikani oli pikkukundi silloin ja meinas tulla hulluksi, verkkoja nostaessa ja mun soutaessa.Itse opin vasta silloin soutamisen jalon taidon,joten kuten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 21:00

jo vain, kyllä soutaa osaan ja huovatakkin.
mutta valonnäyttäjää ja verkonsoutajaa ei ole koskaan kehuttu ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 21:19

Kyllä luulisin osaavan. Olen järvellä soudellut.En muista missä ensikerran soutelin, kait se tuli huomaamatta.Meillä on oma lampi missä on ruuhi jolla melottu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 22:24

Kyllä vaan. Taito on opittu jo alakouluikäisenä mummulan järvellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 11:23

ainankin ennen osasin,nyt en enää voi mennä veneeseen jalkani ovat niin jäykät,että veneeseen meno hirvittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 18:51

osaan soutaa ja huovatakkin. Ihan pienenä likkana olen oppinut...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2011 - 21:31

Lapsena opittu taito..Viimeksi olen soutanut kirkkoveneellä,kun olin kuntoutuksessa..se oli mukavaa kyytiä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.03.2011 - 12:12

Osaan soutaa. Mökillä opin sillä oli aivan upeaa istua kauniina tyynenä päivänä järvellä onki kädessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2011 - 18:28

Isältä lapsena olen oppinut. Lapsuudessa soutaa piti useasti, ei enään nykyisin.