miksei sähköä voisi varastoida valtiotasolla.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.03.2011 - 06:31

sähkön varastointi on ollut teknisten vaikeuksien vuoksi harvinaista, mutta alan tutkimus on viime vuosina lisääntynyt huomattavasti.
maailmassa on jo sähköverkkoja, joissa varastointi on arkipäivää.
varastointitekniikan kehityksen huippua edustaa monessa suhteessa Japani.

Lähteet:
tekniikkatalous

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.03.2011 - 06:30

Olisihan se hyvä asia . Mutta vaikea varmaan toteuttaa.Kesät olisi ottollista aikaa.Ukonilmalla salamat kaikki pakasteeseen ja sieltä pikkuhiljaa purkaisi talvipakkasilla.Kyllä viisaat on miettinyt varmasti asioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 08:05

Millä sen pidät aisoissa?
www.tekniikkatalous.fi/energ...121870.ece
Akut on onneton tapa varastoida sitä, Autojenkin paino on iso ja toimintasäde lyhyt ja tankkausaika pitkä.
Meillä ei ole vuoria missä oleviin altaisiin sähköä tuhlaamalla voisi pumpata vettä. Tuo paineilma on tuulesta temmattu juttu. Aikookohan viherpiipeertät puhaltaa tyynellä säällä tullimyllynsä siivet sillä pyörimään?
Vetytegnologia on vielä lapsenkengissä mikä vois olla tulevaisuuden keino. Sähöllä vettä vedyksi ja hapeksi, sitten tarpeen vaatiessa polttais takasin vedeksi ja lämmöllä pyörisivät vaikka tuulimyllyt. ha,ha.

Japanin pääsaarella vuoristoinen maasto tarjoaa mahdollisuuden käyttää pumppuvoimaloita, joissa korkealla sijaitseva varastoallas täytetään vedellä edullisella yösähköllä ja tyhjennetään turbiinin läpi korkean kysynnän aikana.

Lisätty: 12.03.2011 - 08:47

Tämä on jotenkin hilseen yli menevä juttu; www.tekniikkatalous.fi/energ...591237.ece
Sen sisällä pitäisi päästä 150 miljoonan asteen lämpötiloihin. Auringon ytimessä lämpöä on ”vain” 15 miljoonaa astetta.
Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa taas on kehitetty reaktorikammion hitsausrobotti.
Käsitykseni mukaan aurinko on fuusioreaktori, niin miten se reaktori pysyy sulamattomana?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 08:43

murobbs.plaza.fi/yleista-kes...la-11.html

tässä aiheesta keskustelua..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 14:42

Siinäpä ois pähkäilemistä, että miten ja kuinka se onnistuisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 16:13

Olishan se kiva kun saisi kodin nurkkaan laitteen, johon keräisi ylimääräistä sähköä ja
sitten kun olisi odotettavissa korkea sähkälasku, päästettaisiin vähän onkaa varastosta ulos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 22:39

Minä taas ihmettelen sitä intoa, jolla suomalaiset poliitikot myivät suomalaisomisteiset voimalat ulkomaalaisille, joilta kansa ostaa sähkön pörssihintaan. Viime aikoina uudelleen huutoon noussut epäisänmaallisuus olisi sana, joka sopisi tähän tilanteeseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.03.2011 - 12:10

Olisihan se hyvä juttu. Sähkökatkojen aikana saisi ladata omista "akuistaan" käyttösähköä.