Onko Suomessa ollut maanjäristystä mikä olisi tappanut ihmisä . Menneinä vuosina.

Tuli mieleen kun Japani on katastroffin kourissa.En tiedä oman elämäni aikana kuitenkaan ,mitään tapahtunenn.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.03.2011 - 18:03

Voimakkain tiedossa oleva maanjäristys Suomen alueella tapahtui 23.6.1882 Perämeren alueella. Se hämmästytti ja pelästyttikin alueen ihmisiä. Suurempia tuhoja se ei tiettävästi aiheuttanut, joistakin savupiipuista putoili tiiliä yms. Tuntuvuusalueen laajuudeksi on arvioitu 225 000 neliökilometriä ja magnitudiksi noin 5. Tiedot tästä järistyksestä on kerätty vanhoista lehdistä ja kirkonkirjoista.

Seismografihavaintokaudella, vuodesta 1956 lähtien, voimakkain rekisteröity suomalainen maanjäristys tapahtui 17.2.1979 Alajärvellä, Pohjanmaalla. Sen magnitudi oli 3.8 ja tuntuvuusalueen pinta-ala 32 200 neliökilometriä. Tapahtuma-alueella havaittiin joitakin murtumia talojen rakenteissa.

Suurinta vahinkoa lienee aiheuttanut vuonna 1626 sattunut maanjäristys, jossa Paltamon kirkko vaurioitui pahoin. Tuon järistyksen magnitudiksi on arvioitu 4-5.

Tärinän kesto näin pienissä maanjäristyksissä on alle kymmenen sekuntia.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille,

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.03.2011 - 16:35

Ei ole. Ellei sitten joku ole kuollut tuolla Kuusamossa muinoin sydikseen.

On meilläkin ollut 5v sitten 2.0magnidutin järistys, mutta ne menee Syndaalenin tykkien aiheuttamien ikkunan helinöiden piikkiin.

Lisätty: 11.03.2011 - 17:16

Ei tässä näy Suomesta mittää; earthquake.usgs.gov/

Lähteet:
www.helsinki.fi/geo/seismo/m...suomi.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 16:37

No ei minunkaan tietämäni mukaan ja ollaan bongari onnellisia siitä.
Joskus kerrostalossa ajattelee sitäkin mahdollisuutta.
22.6.1626 on tiettävästi ollut Suomen tuhoisin maanjäristys, aiheuttaen aineelisia vahinkoja
Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueilla.

Lähteet:
wiki/Pohjanmaan maanjäristys

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 16:40

lieviä maanjäristyksiä Suomessakin ollut, mutta ei sentään katastrofaalisia.
www.helsinki.fi/geo/seismo/m...suomi.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 17:33

www.helsinki.fi/geo/seismo/m...suomi.html

onhan niitä mutta todella lieviä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 17:39

Lieviä järistyksiä on Suomessakin, mutta ei niistä tiettävästi ole vanhinkoa aiheutunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.03.2011 - 17:54

Ei tietääkseni ole tappanut ketään, vaikka joskus on järissytkin.

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 18:29

Ainoa järisyttävä tapaus oli kun pääkaupungiksi tuli Helsinki. Ainakin näin täältä Turusta päin katsottuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 21:21

Ei ole kuollut mutta kyllä maanjäristyksiä suomessakin on aika paljon vaikkakin pieniä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.03.2011 - 21:28

Ei kuolonuhreja tuottavia tietääkseni ole ollut. Meidän järistyksemme ovat tosi pieniä.
Mahdollistahan tuo tietysti voisi olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 21:46

Ei tietääkseni mitään suuria järistyksiä ole ollut, jotain pieniä on ollut. Mutta tuhoja ei ole tullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 23:39

Hyvin pieniä ravistuksia ilman kuolonuhreja.