Selosta lyhyesti ja ytimekkäästi, mielellään yhdellä ymmärrettävällä lauseella, mitä tarkoittaa kvanttitekniikka?

Lisätty: 10.03.2011 - 11:07

Pohjustusta hieman kysymykseeni, että se selviäisi kaikille vastaajille.

Kvanttiteoria on fysiikan teoria, jossa käytetään Planckin vakiota. Se on kvanttifysiikan perusta. Klassisesta fysiikasta poiketen monet suureet saavat diskreettejä arvoja eli ne ovat kvantittuneita. Teorian nimi on peräisin siitä havainnosta, että sähkömagneettinen säteily muodostuu diskreeteistä paketeista. Näitä paketteja kutsutaan kvanteiksi. Klassisten teorioiden muuttamista kvanttiteorioiksi kutsutaan kvantisoimiseksi tai kvantittamiseksi.

Kvanttifysiikkaa nimetään usein kvanttimekaniikaksi ensimmäisen kvanttiteorian mukaan.

Kvanttikenttäteoria on toinen kvantisoitu teoria. Siinä gravitaatiota lukuun ottamatta kaikki muut hiukkasten ominaisuudet ovat kvantittuneet. Kvanttisähködynamiikka (QED), kvanttiväridynamiikka (QCD) ja Sähköheikkoteoria ovat esimerkkejä suppean suhteellisuusteorian kvantisoineista teorioista. Yhdessä nämä kolme muodostavat hiukkasfysiikan standardimallin.

Kvanttigravitaatio on vielä hypoteettinen kolmas kvantisoitu teoria. Siinä yleinen suhteellisuusteoria eli käytännössä gravitaatio on myös kvantisoitu. Tämä teoria muodostaisi niin kutsutun Kaiken teorian. Tutkittavia teorioita ovat mm. M-teoria ja säieteoria.

Mutta.....mutta mitä on kvanttitekniikka???

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.03.2011 - 10:41

Onkos OPoyllä jäänyt läksyt tekemäti?Eikös se kvanttitekniikka ole jonkunnäköistä todennäköisyyslaskentaa,"arvataan"jonkun tietyn yksittäinen lukusarja-tai pari jostain epämääräisestä summasta vrt.lottoarvonta...

Lisätty: 10.03.2011 - 11:13

Ahaa opoy,tuo selvensi jumalattomasti elikkä mun "arvaus" oli aika yliolkainen ilman olkaimia ;-)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.03.2011 - 11:41

"Uskon voivani sanoa, että kukaan ei ymmärrä kvanttimekaniikkaa"

translate.google.fi/translat...411AAv289D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 12:16

Tietokoneen aivoissa olevat "pölyt" saadaan nopeammin käyttöön tuon tekniikan avulla, mikäli onnistuvat kehitystyössään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 13:19

Kyllä Esko tietää onhan hän opiskellut Harvardissa?
Esko Aho kertoo Moscow Timesille, että keskuksen tutkimus- ja kehitysintressejä ovat mobiiliteknologian lisäksi terveydenhoidon innovaatiot, nanoteknologia ja kvanttitekniikka.

fi.wikipedia.org/wiki/Kvantti

Lähteet:
www.tietoviikko.fi/kaikki_uu...amp;page=5

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 09:41

Selviäisiköhän tuo siitä Rajaniemen uudesta kirjasta?