Osaatko luistella?

Kaunoluistimet vai hokkarit?

Avainsanat: luisteleminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.03.2011 - 01:16

luistelin aikanaan hokkareilla (tai oikeastaan lätkämallia) melkein 'ammatikseni' lähes kymmenen vuotta ja muutaman vuoden pikaluistimilla, ei se taito minnekkään katoa vaikka aktiiviharrastus onkin jäänyt, se on tullut todistettua kun tässä parina talvena ollaan käyty vähän retkiluistimilla lenkkiä tekemässä, siis kehtaanpa väittää osaavani .....

Kysyjän kommentti

Oikein virtuoosi :)
Kiitos kaikille vastaajille!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.03.2011 - 12:56

En tiiä osaanko enää kun on niin pitkä aika milloin viimeksi oon luistellu. Kaunoluistimilla en osaa luistella, hokkareilla jos joillaki, ei oo terät eessä. :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2011 - 14:06

Kyllä minä osaan luistella, olen 5 vuotiaana jo oppinut taidon poikien hokkareilla, asuimme Ruissalossa ja meren jäällä oli mukava luistella ja pieni lampi oli ennen sitä meren rantaa ja saareke sen keskellä kahdeksikkoa luisteltiin kilpaa silloin, lapsia on minulla 2 ja luistelevat hyvin myös, lapsenlapsia 4 kpl ja 3 luistelee hyvin, nuorin on 2 v ja katselee vielä toisten menoa vaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2011 - 14:57

Hokkarit on kymmeniä vuosia sitten. En oppinut oikein kunnolla luistelemaan koskaan. Ei ollut myöskään luopumisen tuskaa.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2011 - 15:07

Kaunoluistimet...
mutta osaamisesta en enää tiedä kun vuosikymmeniin en ole niiden kanssa ollut..
Pitäisi ensin hieman virkistää muistia...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2011 - 15:17

Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Nuorempana luistelin koulun jälkeen vielä omaksi iloksenikin, sekä järven jäällä että kaukaloissa. Nyt en tiedä vieläkö osaan. Voipi olla että luut murtuisivat. En tohdi yrittääkään. Aluksi hokkareilla tai terillä jotka kiinnitettiin monoihin ennenkuin sain omat kaunoluistimet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2011 - 16:40

Tällä mummolla olikin sellaiset kaunoluistimet 65 vuotta sitten, että vot pojat. Oli jotkut puukalikat,
joihin oli sahanterästä tehty se luistinrauta, miksikä sitä nyt sanottiin.
Taitoluistelu-ura jäi kuitenkin hyvin lyhyeksi,sillä muutaman potkun ja piruetin jälkeen pää oli
takaa niin kuhmurainen, ettei pipo syvälle uponnut. ei sitä kolmoisakselia ja mitä slutsia niitä nyt on
päässyt edes harjoittelemaan. ei taitoa niin paljon, että rusettiluisteluihin menisin nyt kun täällä
kotipitäjässäni pidetään sellaiset, jos sieltä vaikka sattuisi sen rusettinsolmijan löytyvän.
Ja tuomaristoakaan ei päässyt haukkumaan kun sitä ei ollut lammen rannalla.
Puuttui musiikki ja meininki. Tässä syy, ettei minusta tullut taitoluistelijaa, eikä jäätanssin huippua.
Ainahan sitä pitää asiaan syy yhteys löytyä. Nyt ei syy ollut vanhemmissa eikä rikkinäisessä kodissa,
niinkuin nykyään pakkaa olemaan.

Lähteet:
omat vanhat muistot

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2011 - 16:48

Olen luistellut vuosia sitten aina talvisin. Lasteni kanssa piti luistella .On oikein kaunoluistimet, terät ruostuneena käytön puutteesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2011 - 16:58

Kaunareilla on tullut tehtyä kuvioita ja sirklailtua,mutta jalat väsyy tottumattomana,nykyään.Kaapissa tallella tulevia aikoja varten ;-D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2011 - 17:49

se on sama kuin polkupyörällä ajo, taito ei unohdu vaikka ei sitä jokapäivä harrastaisikaan.
osaan luistella rullaluistimilla ja kaunoluistimilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2011 - 18:35

Luisteltua on tullut hamassa lapsuudessa ja nuoruudessa, kaunareilla pelkästään, hokkareita ei tullut koskaan kokeiltua, mutta muutaman kerran tuli tuolloin luisteltua pikaluistimilla. Vuosiin ei ole tullut luisteltua, retkiluistimia on pari talve tehnyt mieli kokeilla, mutta varmaan avuksi tarvitsisi jonkinlaisen tuen, jotta pystyssä kestäisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2011 - 21:37

Osaan luistella ja luistelenkin kaunareilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.03.2011 - 22:11

Osaan - sen hetken mitä pysyn pystyssä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2011 - 23:51

Jep ja kaunareilla. Pienenä luistelu oli mun ja kaverini suosikkilaji - meillä oli omat taitoluistelukisatkin. Jäljiteltiin kuolemanspireaaleja tai mitä ne sitten olivatkaan, temput opittiin seuraamalla iki-ihanaa Irina Rodninaa.

Rullaluistelu sujuu myös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2011 - 12:40

Kyllä osaan koitin juuri taidot oli miltei tallella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.03.2011 - 21:40

Osaanhan minä, mutten ole luistellut vuosikausiin.