Mikä on ajoneuvovero, entinen käyttömaksuko?

Ymärrän, kun se nyt on päästöperusteinen, ettei päästövero kohdistu saastuttajiin. Kaikki maksavat ennalta viisaiden laskemien taulukoiden mukaisen veron ajoivat tai eivät?
Mitä enemmän ajaa, kulutti auto mitä tahasa polttoainetta, päästöjä syntyy sitä enemmän.
Tuolla konstilla saadadaan vähän ajavilta kohtuuton vero!
Diesel autoijat ovat pahimpia saastuttajia hiukkaspäästöineen.

www.autoliitto.fi/testit_ja_..._uudistus/

Avainsanat: saastevero polttoaineisiin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.02.2011 - 15:20

Terve vaan jumppis!

Auton verotuksessa suo on aina siellä ja vetelä täällä.

Kysyjän kommentti

Suolla on mukava tarpoa!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.02.2011 - 16:44

Kaikkia uusia järjestelmiä keksitään. Joilla se auto vaan seisoo.Eikös tuon käyttömaksunkin pitänyt olla vaan vuoden ja poistua.Koko ajan laskeeva mitä ja mistä sais jymy potin.Mikä meitä vielä odottaakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2011 - 16:44

Ainahan nuo lykkää veroa jos mistäkin asiasta, usein taitaapi olla vero veron päällä...
Autoilijoilta on helppo ottaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2011 - 17:03

Poistivat sittenkin käyttömaksun - kuten lupasivat ;-) mutta...
Näinhän nuo viisaat ovat päättäneet, vaikka eihän tuo oikeastaan ole vero vaan maksu.
Nehän yrittää koko ajan saada lisää erilaisia tasaveroja ja tasamaksuja kaikille, riippumatta tuloista, käytöstä tai haitoista.
Eniten harmitta syrjäseuduilla asuvien puolesta, kyllä sinne metsiin mahtuisi hiukan pakokaasuja, ilman mitään todellista haittaa kenellekkään.
Onhan noita maksuja monia muitakin, kuten mediamaksu ym.

Samasta asiasta myös matula kyseli äskettäin
www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/39773
Sillä vielä räikeämpiä on vanhempien autojen "Painoperusteinen ajoneuvovero" "Matkailuautojen" ja "Kaksikäyttöautojen ajoneuvovero".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2011 - 18:24

Valtio kerää autoilijoilta ennakolta arvioidun määrän verotuloja. Vaihtavat nimikkeitä ja perusteita milloin milläkin tavalla. Niissä ei ole järjellisiä laskuperusteita olemassakaan. Odotellaan "sydän syrjällään" mitä ihmettä seuraavaksi taas keksivät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2011 - 20:41

Maksamme ajoneuvoveron lisäksi dieselveron, vaikka hintaeroa ei dieselin ja bensan välillä edes huomaa. Järkevintä olisi laittaa vero polttoaineen yhteyteen, jolloin saastemaksut menisivät oikeisiin osoitteisiin. Asumme keskustassa ja työpaikatkin ovat noin reilun kilometrin säteellä, joten autoa käytämme vain mökkimatkoihin.

Lisätty: 01.03.2011 - 12:52

Automme käyttövero on 342,74 €/v. Jos maksuja tulee tätä vauhtia lisää, niin kohta mökkimatkat taittuvat edullisimmin taksilla. www.viastar.fi/laskurit/ajon...ro2010.asp linkki laskuriin